Oma Noor en Opa Snor en Cato’s verjaardag - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Oma Noor en Opa Snor en Cato’s verjaardag - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Oma Noor en Opa Snor en Cato’s verjaardag

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

03 Juli 2013 | Portugal, Cascais

Dat zijn de hoogtepunten van afgelopen maand! En dat het inmiddels vakantie is… voor 9,5 week. Maar daar proberen we nog maar even niet aan te denken (aan de lengte van de vakantie, dan). Aan de inhoud wel; want het lijkt weer fantastisch te worden!! Eerst komen hier morgen onze vrienden uit Singapore, Ingrid, Rogier, Sanne (Cato’s beste vriendin), broertje Tom en klein zusje Lotte. Omdat deze kleine pas 1,5 jaar oud is, komt het dus goed uit dat we een hek om het zwembad heen hebben. En dat ik m’n campingbedje nog steeds heb. En dan komt m'n zus gezellig een hele week, met haar gezin. Daarna gaan we een week op safari in Tanzania en een week op het strand liggen in Zanzibar en komen we begin augustus weer terug in Cascais. En dan hebben we nog een maand vakantie dus… die ik waarschijnlijk ga opvullen met een heerlijke trip naar Nederland, daar heb ik ook nu al zin in! Ben nog aan het dubben hoe lang ik zal gaan, maar volgende week ga ik boeken.

Maar nu eerst wat geweest is: zoals de komst van mijn moeder en Fred op dinsdag 4 juni. Dat was erg leuk, om ook hen te kunnen laten zien hoe we er nu bij zitten. Bovendien waren zij al eens in deze regio geweest en herkenden ze natuurlijk diverse bekende locaties. We begonnen op woensdagochtend met inkopen doen op de markt in Cascais, altijd een leuke bezigheid. Daarna heerlijk geluncht op het dakterras van House of Wonders en toen de kinderen alweer uit school gehaald, wat dat betreft zijn dagen gewoon altijd te kort. Op donderdag zijn we langs Cabo da Roca (het meest Westelijke punt van het vasteland van Europa) gereden en vervolgens door naar Azenhas do Mar, een werkelijk prachtig gelegen schattig plaatsje. Weer lunchen, natuurlijk (’t is nog een wonder dat ik niet moddervet ben, met al dat bezoek!!).

Op vrijdag gingen opa en oma zelf naar Sintra, om kastelen en forten te bekijken. Helaas was het niet zulk goed weer, koud en regenachtig. Maar desalniettemin hebben ze veel gewandeld en mooie dingen gezien. ’s Avonds een hapje gegeten in een favoriet lokaal restaurantje hier vlakbij. Zaterdag naar Lissabon, waar de voorbereidingen van het ‘Sardientjesfeest’ al in volle gang waren. Dit is het ‘Festa de Santo Antonio’ dat elk jaar groots wordt gevierd met muziek, massa’s mensen, een parade en werkelijk óveral gegrilde sardientjes. Zondag had Julie een Japans feestje van een meisje van school, die woont bij het Expo terrein in Lissabon. Dus konden wij daar even sightseeing doen met opa en oma (en lunchen… uiteraard…).

Op maandag gingen we naar een kermis in de buurt, natuurlijk ook altijd een hoogtepunt voor de kinderen, met al die attracties. Noor en Fred gingen ondertussen even lekker op het strand wandelen. Qua weer hebben zij namelijk wel een beetje pech gehad; van de 9 dagen waren er 6 met minder goed weer. En op dinsdag ging Cato op kamp! Een nachtje, bij een meisje uit de andere klas kamperen in de achtertuin, met alle kinderen van de twee klassen dus. Wat een feest! Ikzelf had een shift van 16.00 – 20.00 uur, waarbij we gebarbecued hebben en een treasure hunt gedaan. En toen welterusten gezegd en naar huis gegaan, spannend hoor! Het was namelijk nog steeds best koud, toen… Maar ze hebben het helemaal top gehad, weinig geslapen natuurlijk.

En toen was woensdagavond daadwerkelijk het Sardientjesfeest in Lissabon én de laatste avond van oma Noor en opa Snor. We gingen met de trein naar Lissabon en hebben daar heerlijk rondgelopen in de drukte, genoten van alles wat er te zien was. Sardientjes is niet ons lievelingsgerecht en de geur is nogal doordringend, dus wij zijn uiteindelijk bij een erg leuk restaurant terecht gekomen (Taverna Moderna), waar we werkelijk zalig hebben gegeten. Ik geloof dat we de een na laatste trein weer terug hadden, het was erg geslaagd. De laatste dag nog even geluierd thuis en geluncht bij Casa de Guia, terwijl de kinderen een feestje hadden. Toen mama en Fred naar het vliegveld gebracht, het weer was gelukkig eindelijk lekker de laatste paar dagen. En het was erg leuk!

Vrijdag een gezellige lunch bij vriendin Anita gehad en zaterdag was er een Summerfare op de IPS, waarbij sponsorgeld wordt opgehaald (waarvoor mag Joost weten, als je naar de fees kijkt… but anyway). Daarbij was onder andere een spelletje dat je nat gegooid kon worden, nou, da’s aan Cato wel besteed natuurlijk! En toen ging op woensdag 19 juni Julie’s klas op kamp, voor maar liefst 3 dagen. Ergens boven Lissabon. Spannend! Maar zij heeft nergens last van, alleen maar ontzettend veel zin in. En wat hebben ze het leuk gehad, kanoën, tree top climbing, een schommel van 18 meter hoog, op de bananenboot, noem maar op! Ze kwam uiteraard ook erg moe, maar heel blij weer thuis op vrijdag.

En die zaterdag 22 juni vierden we Cato’s feestje alvast, want de laatste schoolweek kwam er alweer aan. Zij wilde ook een feestje bij de Decathlon, net als haar zus. De hele klas was uitgenodigd én vriendinnetje Emmelien. Ze gingen voetballen, minigolfen, hindernisbaan en een speurtocht doen. En er werd afgesloten met een mooie taart en heel veel kado’s. Wat een verwennerij!

En zoals altijd vloog die laatste week ook voorbij met lunches, tennissen, feestjes etc… en op vrijdag 28 juni was de school om 12.00 uur uit en ligt een vakantie van 9,5 week in het verschiet. Gelukkig hebben we die weken flink volgeboekt! Na een weekend vol gezellige dineetjes was het gisteren dus Catootjes echte 8ste verjaardag en hadden we drie bevriende stellen (met kinderen uit haar klas) uitgenodigd voor taart en een barbecue. Met uiteindelijk 6 volwassenen en 9 kinderen was het natuurlijk weer een leuke party met alweer kado’s. Die kleine is wel even klaar voorlopig!

En nu maken wij ons op het voor het bezoek van de Singaporese vrienden. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat zij het afgelopen half jaar allemaal hebben meegemaakt.

Maar daarover, en de rest van het bezoek en de vakantie, de volgende keer weer meer!

Até a proxima!!!