Bezoek, Sevilla en Nederland! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Bezoek, Sevilla en Nederland! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Bezoek, Sevilla en Nederland!

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

19 November 2013 | Nederland, Amsterdam

Het was weer een drukke maand, de oktobermaand. Vooral tegen het einde dan, toen de invasie kwam van de familie Van Duin – Verhulst. Het was herfstvakantie in Nederland (althans, bijna, maar deze familie haalt met gemak hun drie kinderen twee dagen van school voor een tripje hierheen. Ze zijn toch bijna allemaal hoogbegaafd, op twee na). Jacqueline, Marcus, Evie (9), Nout (7) en Luut (5) hebben ons overal gevolgd; in 2009 brachten we samen de zomervakantie in Indonesië (Jakarta, Sumatra en Bali) door, in 2012 de zomervakantie in Singapore (en Maleisisch Borneo) en nu was het eindelijk tijd voor Cascais.

Het was nog lekker weer, dus de kinderen doken gelijk het zwembad in. Vrijdag Cascais in en zaterdag kon Evie meedoen met hockey met de meiden. En op zondag gingen we naar Caparica, een leuk kustplaatsje aan de andere kant van de grote brug van Lissabon (de ponte de 25 abril). Daar is net een heel leuk klimpark geopend en dat hadden we al een tijdje beloofd. Het was echt leuk, de kinderen hebben zich een bult geklommen (behalve Luut, want die vond het toch wel een beetje heel erg beetje eng…) en voor de gezelligheid hadden we Cato’s vriendinnetje Emmelien ook nog meegenomen. Daarna op het strand hebben de meiden zelfs nog in de zee gesprongen, best koud en gevaarlijk, dus dit ging wel onder streng toezicht van de aanwezige vaders. Gegeten bij een relaxte strandtent en toen was het weekend alweer voorbij.

Op maandag heb ik de familie na school afgezet in Sintra en ’s middags weer opgehaald. Jammer genoeg hadden Jacqueline en Luut de busstop gemist en moesten zij teruglopen van het eindstation naar het dorpje. Maar ze hadden het wel leuk gehad en veel gelopen. Dinsdag Lissabon, waar we met het trammetje gingen en een hele nieuwe route door de kleine straatjes van Alfama afdaalden. Blijft een heerlijke stad om rond te toeren.

Maar het aller aller aller leukst was nog wel dat het ons toch nog gelukt is om Marcus in het nieuw te steken; iets van ONTZETTEND nodig is (al vanaf 2009 hè!!!) maar absoluut niet in de top 10 van favoriete vakantie- of andere bezigheden van meneer voorkomt. En toch is het gelukt, HAHA! Op de één of andere manier zat meneer ineens in z’n onderbroek in de kleedkamer van de Zara in Lissabon, terwijl Jacqueline en ik als GEKKEN de herenafdeling afstruinden op mogelijke leuke broeken, truien en shirts. En de kinderen vermaakten zich gelukkig best prima met m’n Iphone. Het was een heel gedoe voor iedereen, maar met twee broeken en truien ging Marcus daarna toch wel blij naar buiten. Missie geslaagd (o ja, hij had eerder ook nog een overhemd gescoord!).

En het kwam goed uit; want we gingen die avond sjiek uit eten en dat had natuurlijk nooit gekund zonder een goeie outfit ;-). Ik weet niet meer wat we op woensdag hebben gedaan, want ik loop hartstikke achter met de weblog en ik heb er geen foto’s van. Het zal dus wel iets onbelangrijks zijn, zoals boodschappen bij de Lidl ofzo, wat dan toevallig wél weer in de top 10 van favoriete vakantie- en andere bezigheden van mevrouw Verhulst zit! En op donderdag vloog de familie weer terug naar huis. Het was weer gezellig! Zéker nu er een heus varkentje in ons huis is gekomen (een symbolisch kado van Jacqueline aan Roger, omdat hij haar ooit ‘stomme zeug’ noemde bij een historisch potje kaarten op Bali, waarbij Jacqueline het als kaart-partner van Roger presteerde om een historisch domme kaart uit te spelen… nu zou hij dat nooit meer doen. Hij knort alleen af en toe. En dat doet dat kado-varkentje ook, dus leuk toch?!)

Vrijdag was het Halloween op school en gelukkig heb ik vorig jaar leuke outfitjes gekocht in Nederland (bij de Etos, geloof ik!), die nog goed bruikbaar waren. Nieuwe maskertjes van de Toys R Us erbij en de kinderen waren op en top in outfit. Uit school gauw omkleden, ik had de koffer al gepakt, want na snel wat te hebben gegeten vertrokken we voor een lang weekend naar Sevilla. Roger had een appartementje geboekt in een hele leuke wijk en doordat het al wat laat was gingen de kinderen gelijk naar bed en heeft hij heerlijke afhaal tapas gehaald. Genieten gelijk zeg!! We zaten ook wel in een heel gezellig straatje met allemaal tapas restaurantjes en barretjes.

We hebben veel gegeten en gedronken het weekend, maar gelukkig ook twee dagen gefietst, onder andere naar het Plaza de España. Maar op de eerste dag begonnen we uiteraard met een bezoek aan de gigantische kathedraal, wat een immens prachtig gebouw. Met onder andere het graf van Christopher Columbus. We sloten af op de uitkijktoren, waarbij we een prachtig uitzicht hadden over de stad. Daarna naar de bekende stierenvechtersarena voor een rondleiding, ook al zo’n fantastisch mooi gebouw. De volgende morgen hebben we gezocht naar churros en die ook nog gevonden, in zo’n echt Spaans ontbijtcafeetje. Superleuk. Daarna dus twee dagen gefietst, de stad is echt fantastisch. Ook ’s avonds, als alles verlicht is. De laatste avond gegeten in de Joodse wijk, die ook tot de laatste steen van elk huis in elk straatje prachtig is onderhouden. Met onze buik vol van de tapas en wijn kwamen we maandagavond weer thuis.

Zo konden we dinsdag tenminste even een dagje rustig aan doen, want… op woensdagmorgen heeel vroeg vlogen we voor vijf dagen naar Nederland! Op zaterdag had ik namelijk een studiedag en m’n vader was ook nog jarig, dat in combinatie met de herfstvakantie van de kids was het besluit snel genomen. Heerlijk om weer even bij vrienden en familie te zijn, al blijft het haasten, zeker als je maar zo kort gaat. Maar het was erg gezellig, de eerste dag bij m’n zus, waar Jacqueline en Evie nog even op bezoek kwamen (onder andere om hun vergeten spullen op te halen ;-). Donderdag naar m’n moeder, waar vrijdag vriendin Carolien met man Rolf en zoontje Ties op bezoek kwamen. Konden de kinderen lekker ravotten in Monkey Town, naast de deur. Vrijdag was m’n vader ook jarig en gingen we snel een frietje daar eten, m’n vader en Liesbeth waren namelijk hartstikke druk met de voorbereidingen voor het feest, de volgende dag. Rijsttafel voor zo’n 30 personen, ga er maar aan staan! Daar kwamen m’n schoonouders de kinderen ophalen en zaterdagochtend was mijn studie bijeenkomst in Utrecht. Van daaruit de kinderen weer opgehaald, even kopje koffie gedronken bij vrienden Herbert en Jolanda met dochters Marit en Tirza, omgekleed voor vaders feest en weer terug naar Waddinxveen. Na het feest terug naar zus Petri voor het laatste nachtje. Koffer gepakt en hé… eerste zondag van de maand…. KOOPZONDAG!! Dus wij snel nog twee uurtjes naar Haarlem en toen weer naar het vliegveld. Haasten vliegen rennen zoals altijd, maar toch even heerlijk.

En nu zijn de tickets alweer geboekt voor de Kerstvakantie. Maar eerst nog ben ik een weekend met 67 vrouwen van het dispuut naar Berlijn geweest, zijn mijn schoonouders hier en wordt Julie komende zondag 10… maar daarover volgende keer!!

Ciao