VAPOMLEL - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu VAPOMLEL - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

VAPOMLEL

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

09 Oktober 2013 | Nederland, Amsterdam

(Very Annoying Parts Of My Lovely Expat Life)

1) Portugal
No, I’m just joking. Natuurlijk niet Portugal in het algemeen en/of de Portugezen, maar wel Portugese regelgeving, de daaraan gelieerde logica en de uitvoering door helaas-niet-zelf-kunnen-denken-en-handelende ‘mensen’ (voorbeeld volgt)

2) Living in a country that DOES have a winter (it’s already coming up and getting colder and raining a lot. I know it’s probably nothing compared to Holland and maybe may be a good preparation for our return, but it’s annoying. This week it’s sunny all over again though…)

3) Ants

4) The mechanism that your brain starts thinking in English once you’ve helped your Year 6 daughter with her homework (which I don’t understand because my English is not so well. But this was a joke)

5) A daughter in Year 6 (which is the last year of this British International Primary School and thus forces you to think about future educational steps and furthermore (actual spelling word from my daughter’s homework) is way too serious, advanced and exciting for me as mother)

6) Homework from a daughter in Year 6

7) Fungus on shoes (ALL of my shoes, which mainly were inside the closet)

8) A broken oven, dryer and heating system

ad 1)
Toen wij net weer in het land waren, na onze heerlijke drie weken in Nederland, de school weer was begonnen en ons eerste bezoek een nachtje bij ons had gelogeerd (Roger’s neef Robert met zijn vrouw Wilma, heel gezellig!), stond er opeens een man van de GALP (energiebedrijf) voor de deur. Onze gasrekening bleek het hele afgelopen jaar nog automatisch betaald te zijn door de vorige huurder (ene Peter Gries, nog hartelijk dank daarvoor - wij hebben zoals altijd niets door gehad) en deze meneer was daar ineens van wakker geschrokken, heeft het energiebedrijf gebeld en gesommeerd dat het gas met onmiddellijke ingang werd afgesloten. Dit schijnt een foutje te zijn geweest van de relocation agency, die alles voor ons (zou) regelen. Elektriciteit en water was kennelijk wel goed gegaan, maar gas dus niet.

Anyways: dan komt er dus gewoon een mannetje en die sluit het gas af. Ook al wonen er nu ANDERE mensen in het huis die PRIMA BEREID zijn om te betalen. Het was een aardig mannetje dat ook nog eens Engels sprak (voor de verandering) dat wel. Maar de gasleiding zou worden dichtgedraaid. Nou, zei ik nog gekscherend, dan komt u er gewoon niet in! Dat hoeft ook niet, zei het vriendelijke mannetje vriendelijk terug, want die gasleiding zit hier buiten, bij de poort! Hrmpfffgrmbl….

Dus met gasmeter en stukkie leiding liep meneertje tevreden naar zijn auto en reed weg. Relocation agency bellen: moet in het centrum van Cascais geregeld worden, maar kan alleen met Roger, want alles staat op zijn naam. Roger bellen: conference call, kan niet weg, ja okee, ik ga toch maar wel. Hij naar het centrum… alles regelen… geen probleem hoor, over VIER WERKDAGEN komt iemand de leiding weer aansluiten. Het was woensdag, dus dat werd… de woensdag erna. En in de tussentijd dus niet koken (op zich best fijn) en koud douchen (niet fijn).

Goed er zijn ergere dingen… maar er zijn toch niet veel irritantere dingen hoor. En inmiddels zijn de droger, oven en verwarming ook kapot gegaan, maar die worden of zijn al gemaakt. Let’s see hoe deze winter gaan verlopen.

Zo, dan nu over naar de VEPOMLEL (Very Enjoyable Parts Of My Lovely Expat Life):

Bijvoorbeeld ons bezoek:

- in de eerste week dus de neef van Roger, Robert en zijn vrouw Wilma. Zij zaten de rest van de week heerlijk in een hotelletje in Lissabon. Hier zijn we gaan eten bij Hemingway, altijd erg lekker en leuk uitzicht. Donderdag nog door Cascais gewandeld en geluncht bij House of Wonders. Erg toevallig was dat er op vrijdag (toen waren ze alweer terug in Lissabon) een grote brand was in Zevenaar, en Robert is de brandweer commandant. Helaas pindakaas, niks te blussen van zo’n afstand!

- op 18 september kwamen mijn vader en Liesbeth, die voor twee weken een hotelletje in de Algarve hadden geboekt. Ze wilden ook nog wel wat van deze omgeving zien, dus kwamen ze ook nog 5 dagen hier logeren. Erg gezellig weer natuurlijk, onder andere op donderdag de markt van Carcavelos en op zaterdag naar Lissabon, waar we eindigden bij Ponto Final. Dat is met een pontje naar de overkant van de Taag, zodat je een prachtig uitzicht hebt op Lisboa by night.

- op zaterdag 21 september kwamen Marleen en haar vriendin Saskia bij ons logeren. Zij hadden ook eerst twee nachtjes in een hotelletje in Lissabon gezeten (we zijn ineens uitvalsbasis geworden?). Erg gezellig ook, onder andere EINDELIJK het Moorse kasteel en het prachtige kasteel van Pena gezien.

- en volgende week komt de familie Van Duin hier, met ALLEDRIE de kinders (schijnt, over 1 wordt nog getwijfeld, begreep ik ;-). Dus… gelukkig hebben we nog even voorbereidingstijd (om het huis af te plakken, de buren te waarschuwen, breekbare dingen op te bergen)…

En bijvoorbeeld de leuke uitstapjes:

- Mijn vader en Liesbeth zaten zoals gezegd in een leuk hotelletje in de Algarve (Quinta dos Rochas in Almancil), voor ons een reden om een weekendje Algarve te doen, uiteraard! Op zondag 29 september moest Roger ’s middags voor zijn werk een paar dagen naar Athene, dus we zijn op vrijdagmiddag direct uit school gaan rijden. Gezellig ’s avonds gegeten bij een heerlijk lokaal restaurantje. Het weer was niet top, maar het was erg leuk. Zaterdag moest een Française waar ik mee tennis (Amélie) met haar paard een wedstrijd springen, vlak in de buurt (Vilamoura). Dus wij hebben voor het eerst van ons leven een paardenspringwedstrijd gezien, het was best leuk en indrukwekkend. Daarna naar Albufeira, waar ik na mijn afstuderen ook eens met vriendin Carolien was geweest. Ook een erg leuke plaats, wel heel toeristisch en alleen maar Nederlanders! Maar wel leuk. ’s Avonds nog een keer leuk gegeten in een kleiner tentje en toen teruggereden. Erg gezellig!

- En afgelopen weekend moest Roger in Porto zijn voor zijn werk, dus hebben we daar een hotel geboekt, voor 1 nacht. Zaterdagochtend gaan rijden, duurt toch wel 3 uur. Toen moest Roger gelijk door naar z’n meeting en heb ik snel een tuktuk besteld (las ik over op Tripadvisor). Weer geluk: de tuktuk kon meteen naar het hotel komen. Dus in 1,5 uur op een hele leuke wijze de stad verkend. Eerst naar Livraria Lello, een hele bijzondere boekenwinkel, in Harry Potter stijl. JK Rowling heeft in Porto gewoond en is onder andere in deze winkel geïnspireerd geraakt. Ook de tweedejaarsstudenten van de universiteit dragen kledij zoals in de HP-films en op het plein naar de boekenwinkel staat een fontein met beelden van leeuwen met vleugels; in het Engels ‘Griffins’, zoals Griffindor, van Harry Potter. Heel erg leuk om te zien allemaal, ook voor de kinderen. De rest van de stad is ook adembenemend mooi, met kathedralen en ander bijzonder oude gebouwen, de prachtige Douro met de wijk Ribeiro aan de kant, fantastische bruggen naar de overkant (van Eiffel en een student van Eiffel), waar Vila Nova da Gaia gevestigd is, waar alle port wordt geproduceerd… prachtig prachtig prachtig.

- En voor de herfstvakantie hebben we drie dagen Sevilla gepland, uiteraard ook sightseeing. ENNNN een paar dagen Nederland er achteraan. Nu al zin in!

Dus zo erg is dat expatleven nou ook weer niet!! En nu ga ik nog even in de zon zitten, ’t is namelijk 27 graden en windstil hier. Até breve!

• 10 Oktober 2013 - 21:44

Marleen:

prima uitvalsbasis, hoor! was heel gezellig, en ook erg fijn dat het weer heerlijk warm was toen wij er waren.
    Zien we elkaar weer ergens rond de kerst?