Nederland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Nederland - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Nederland

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

07 September 2013 | Nederland, Amsterdam

Drie weken Nederland, het was weer een groot feest! Vrijwel iedereen die we wilden zien, hebben we gezien. Groot goed is dat onze vriendenkring bestaat uit mensen waarvan de wederzijdse verwachtingen laag zijn; dat wil zeggen, áls we elkaar zien is het super leuk en heel gezellig, maar de frequentie dat we elkaar zien, kan laag zijn. Dat is nou eenmaal zo, als je niet in Nederland woont. en eigenlijk was dat ook al zo toen we nog in Nijmegen woonden, want veel vrienden wonen daar niet in de buurt.

En dat de bezoekfrequentie laag is, doet dan niks af aan de belangstelling voor elkaar, het delen van lief en leed en het uitwisselen van ervaringen. We zijn weer helemaal bij en helemaal blij met alle gezellige ontmoetingen met oude en nieuwe vrienden. Het was weer een drukke agenda, as always, en daarom doe ik het gewoon een keertje zo:

(kunnen jullie gelijk zien wat een gekkenhuis het is, bij ons)

Zaterdag 10 augustus: vroege KLM vlucht, lunch bij zus Petri in Santpoort-Zuid, avond eten bij opa Herman en Liesbeth in Waddinxveen en slapen bij oma Noor en opa Snor in Gouda.

Zondag 11 augustus even naar Monkey Town in Gouda (grote indoor speeltuin bij oma achter). 's Middags door naar vrienden Herbert en Jolanda in Zevenaar, met dochters Marit en Tirza. Daar gespeeld en geslapen, ouderwets gezellig en leuk. Het is altijd net alsof we/ze elkaar nog wekelijks zien.

Maandag 12 augustus het huis in Zevenaar versierd voor Herbert die jarig was en de meiden naar opa en oma Knippen gebracht, die daar twee nachtjes gingen logeren. Roger en ik door naar Nijmegen, waar we onze nieuwe huurders hebben ontmoet (leuke mensen!), makelaar even begroet, de Rode Buut (oude school van Julie), Sjoukje (Casper was niet thuis) en gezellig geborreld bij Bas en Sascha. Daarna klein hapje in de stad gegeten, gezellig hoor, Nijmegen! 's Avonds nog een borreltje voor en op Herbert en weer een dag voorbij.

Dinsdag 13 augustus vertrokken we om 10.00 uur naar Bottrop voor een uitgebreide medische scan (wordt vergoed, dus why not). Vrij extensief, infuus, contrastvloeistof, MRI, hartfilmpje... Allebei gezond, prima! Eind van de middag naar Nijmegen, daar gegeten met ex-collega's/vrienden Judith & Mike en Maartje & Peter. Oergezellig en werkelijk heerlijk, bij nieuw restaurant De Nieuwe Winkel, waar elk bord een feestje lijkt. Middenin de nacht ons fijne logeerbed in Zevenaar weer ingerold.

Woensdag 14 augustus na het ontbijt de meisjes opgehaald bij opa en oma Knippen en lekker geluncht in de stad met Jolanda, Marit en Tirza. Tassen ingeladen en naar Oss gereden, tandartspraktijk Leempoel (oftewel Bas van Sacha, waar we maandag nog geborreld hadden). Catootje moet een beugeltje, dus moest even kneedgum happen (zo ziet het eruit). Klein traantje, maar verder is ze erg stoer. Julietje moest haar voortand (weer) aan laten zetten (3e keer, pfff). Twee kleine traantjes, maar ook dat lukte. Gauw door naar Magalie en Mark in Helmond, nieuwe vrienden uit Singapore, dochter Rosita was een goed vriendinnetje van Julie. En Cato plaagt zoon Esteban graag. Als verrassing was Youngmin er ook, zij is inmiddels verhuisd naar Parijs. Super gezellige avond gehad, heerlijk gegeten, tot laat geborreld in de tuin en wat een prachtig huis!

Donderdag 15 augustus na het ontbijt door naar Vleuten, waar we lunchten bij jeugdvriend Thibaut met vrouw Bing en prachtige kindjes Rik en Fenna. Wat een schatjes! En wat leuk om weer bij te praten over alles en iedereen. Eind van de middag door naar restaurant 't Paviljoen bij de surfplas in Reeuwijk, waar we Rick Zwinkels met kinderen Jules (in Singapore in Julie's klas) en Jolie (Cato's klas) nog even troffen. Gezellig bijgepraat en weer lekker gegeten. Ik zet de kilo's er maar niet bij... Na de vakantie weer Fit Living!!!

Vrijdag 16 augustus lekker uitgeslapen bij oma Noor in Gouda. 's Middags even met hen mee naar het Indische koor in Den-Haag, waar de meiden Laskar Pelangi zouden zingen. Nou, mooi niet dus, toen ze die 30 Indische bejaarden zagen! Daarna door geracet naar Leidschendam, voor een barbecue bij jeugdvriend Mark-Peter, vrouw Mariette en dochter Gabrielle. Wederom super gezellig bijgepraat en vooral lol gemaakt. De humor van MP blijft ongeëvenaard. Geslapen bij opa Herman en Liesbeth.

Zaterdag 17 augustus na het ontbijt richting Heemstede/Bennebroek om met m'n moeder en zus en aanhang/kids de middag door te brengen in Linneaushof, een hele grote speeltuin. Het was heerlijk weer en dus sliepen de kinderen die nacht in een grote tent in de tuin! Wat een feest. 's Avonds heerlijk 'Hollands' shoarma en spare ribs gegeten in Santpoort-Zuid.

Zondag 18 augustus naar Avifauna voor een brunch, georganiseerd door m'n moeder die alweer bijna 71 jaar werd. Haar verblijd met het ouwe zakkenspel en nog een rondje door het mooie vogelpark gelopen. Eind van de middag kwamen mijn schoonouders de kinderen ophalen en brachten ze gelijk Roger naar het vliegveld, die weer een weekje naar huis ging om te werken. 's Avonds met nichtjes Anne en Nina super gezellig gegeten bij Café Amsterdam. We zijn weer op de hoogte van alle familieperikelen!

Maandag 19 augustus 's morgens naar de Noordermarkt om nog even wat te shoppen en te genieten van veelzijdig Amsterdam (het blijft gewoon een topstad!). Geluncht met vriendinnetje Elburg en haar moeder bij Boca's, heel erg gezellig! 's Middags naar Nijmegen gereden om gezellig bij vriendin Judith te borrelen en logeren. 's Avonds gedineerd met dispuutsgenoten Sascha, Nanette en de twee Ingeborgs. Weer helemaal bij wat betreft het Nijmeegse leven!

Dinsdag 20 augustus door naar de tandarts om Cato's beugel op te halen. Haar ene voortand stond ver naar achteren en heeft even een duwtje nodig om weer voor haar ondertanden uit te komen. Daarna weer door naar het Westen om bij opa Herman en Liesbeth te logeren, we rijden heel wat af! De volgende dag gingen we namelijk met hen naar de Efteling met Peet en de kinderen.

Woensdag 21 augustus Efteling. Om kort te zijn: we kwamen om 10.30 uur het park binnen en gingen er om 20.30 uur weer uit... Wat een topdag!! Gelukkig is Julie eindelijk groot genoeg om overal in te mogen, dus die heeft alle achtbanen meerdere malen gehad. En Cato heeft zich ook goed vermaakt, ondanks dat ze helaas nog te klein is voor de python, vogelrok en de vliegende Hollander. Maar de supersnelle Joris en de draak maakte veel goed. 's Avonds nog gegeten bij een heerlijk restaurant in Waalwijk, dus rolden we pas na 24.00 uur ons bedje weer in.

Donderdag 22 augustus lekker uitgeslapen, rustig aan gedaan, even gewinkeld en 's middags naar de kapper. Beide meiden zijn nu voorzien van 'feather heads', ofwel veertjes in hun haren, een nieuwe rage in Nederland. Leuk hoor! En 's avonds weer door naar een volgend hoogtepunt: de nieuwe show van Hans Klok in Carré!! Dat was gaaf zeg, de ene truc na de andere, soms redelijk voorspelbaar maar anderzijds ongelooflijk onbegrijpelijk. Erg leuk om een keer te zien!

Vrijdag 23 augustus was het lekker zomers weer en kwam het dus goed uit dat we naar Jacqueline en Marcus in Leiderdorp gingen en eind van de middag door naar Noordwijk, heerlijk bij strandtent Witsand geborreld terwijl de kinderen op het strand konden spelen. Gaaf hoor, Noordwijk, ziet er echt tof uit daar. Ik had ook nog met Louise, Edwin en Joris afgesproken en die zaten dus heel toevallig ook nog eens bij de strandtent waar we voor de avond een tafel hadden gereserveerd (Buitengewoon)... Zo toevallig weer! Buitengewoon zit namelijk naast Witsand en toen Louise me belde, kwamen we er tijdens het gesprek achter dat we gewoon naar elkaar konden zwaaien. Hilarisch! Heerlijk gegeten en wederom veel te laat naar bed.

Zaterdag 24 augustus toch weer vroeg op, want we moesten om 11.00 uur weer in Amsterdam zijn, waar Sarafina een hardloop wedstrijd moest doen. Zij is de oudste dochter van Jeroen en Jane, die in Arusha wonen en waar wij op vakantie waren in Tanzania. Zo leuk om ze weer even te zien! 's Middags de tassen weer even gedropt bij Petri en door naar Zandvoort, waar we bij de volgende strandtent Vooges hadden afgesproken met Sascha en Pieter (en Lisa, Anne en Olivier) en Bernadette en Sybren (en Fenna en Isa) uit Jakarta. En Louise kwam natuurlijk ook nog even gezellig. Super om elkaar weer te zien en verhalen te horen over het leven in Nederland, waar ik na al die jaren toch wel een beetje naar uit kijk.

Zondag 25 augustus na het onbijt in hotel Chez Petri ;-) weer naar Nijmegen, waar ik met vier vriendinnen en kinderen had afgesproken bij pannenkoeken restaurant de Duivelsberg. Wij kennen elkaar van de zwangerschapsyoga (van Cato) en hebben dus allemaal kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd. Heel leuk om weer bij te kletsen en te horen hoe ieder gezin het toch allemaal maar doet, met dat steeds groter wordende kroost. Eind van de middag naar vrienden/ex-collega's Maartje en Peter, met hun dochters Lotte en Floor. Zo leuk om te zien hoe vertrouwd gezellig de meiden het dan gelijk met elkaar vinden! Gezellig samen gegeten en toen op naar Waddinxveen, waar we bij m'n vader en Liesbeth logeerden.

Maandag 26 augustus, na een heerlijk rustige en gezellige ochtend, gingen we naar Drievliet, waar Jakarta-vriendinnen Louise en Ingrid ook waren met hun jongens. Weer veel pret in alle attracties en voor ons gezelligheid op het terras. Tot de vechtpartij tussen twee Haagse gezinnen die zich plots voor onze neuzen voltrok... En niet alleen de mannelijke deelnemers (vaders, zoons) gingen flink tekeer, maar ook de moeders schreeuwden, trokken aan haren, krabden en schopten. Zo snel als het begon was het ook afgelopen, maar toen zakte de moeder die nog voor onze neus stond ineens in elkaar. Een akelig gezicht, zeker omdat haar jongste zoon keihard erbij stond te huilen. Uiteindelijk heeft dappere Louise (BHV-er bij ABNAMRO) haar nog op haar zij gedraaid, maar het duurde wel een half uur voordat ze weer een beetje bijkwam. O o Den-Haag!! 's Avonds gezellig gegeten bij moeders in Gouda.

Dinsdag 27 augustus gezellig even gewinkeld in de stad, onder andere mooie laarzen gekregen (veel te duur!!) waar ik heel blij mee ben. Eind van de middag met de meisjes naar Ouderkerk a/d Amstel gereden om vriendin Marion uit Singapore op te zoeken, wiens dochters vriendinnen van de mijne zijn. Erg gezellig om weer bij te praten, prachtig huis, lekker gebarbecued en een ijsje gegeten. Daarna weer terug naar Gouda, want...

Woensdag 28 augustus: oma Noor wordt 71 jaar!!! Gelukkig kon ik in Ouderkerk nog een mooi jurkje voor haar vinden en hebben we slingers en ballonnen opgehangen. 's Middags kwamen opa en oma Knippen ook nog gezellig op bezoek en zelfs Roger was er bij, die had namelijk nog een meeting drie dagen in Amsterdam. Eind van de middag naar Petri waar de kleinkinderen ook nog een leuk kado voor oma hadden. Een Noosa armbandje met 5 bijzondere knopjes.

Donderdag 29 augustus gingen Petri, de meiden en ik naar Bergen aan Zee, waar ik met een oud-opdrachtgever van mijn werk had afgesproken bij SB Noord. Dat is een mooie, hippe strandtent die wordt gerund door mijn neef Dave (zijn vader is een broer van mijn moeder). Het was dus een dubbele ontmoeting, erg geslaagd. Bijzonder leuk om bij te praten en werkelijk heerlijk geluncht. Dave is een topchef!! 's Avonds kwamen opa Herman en Liesbeth eten, die hun heerlijke kip meenamen.

Vrijdag 30 augustus... de laatste dag alweer! Time flies when you're having fun, het blijft een waarheid als een Hollandse koe. Nog even wat laatste inkopen doen, Roger, oma Noor en opa Snor waren er eind van de middag nog gezellig weer en om 18.30 uur vertrokken we naar Schiphol.

Dag lieve mensen uit het heerlijk warme kikkerlandje! Het was geweldig om jullie allemaal weer te zien, we hebben genoten van ieders gastvrijheid en gezelligheid. Tot de volgende keer maar weer!

• 07 September 2013 - 15:45

Wendies: