Visite, visite, een huis vol visite… - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Visite, visite, een huis vol visite… - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Visite, visite, een huis vol visite…

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

03 Juni 2013 | Portugal, Cascais

Er zijn veel mensen die regelmatig vragen of wij (ik) er niet gek van word(en)… al dat bezoek dat alsmaar langskomt, sinds we expat zijn. En nu we in Europa wonen, is het natuurlijk nog meer dan eerst in Azië. Maar het antwoord is heel eerlijk: nee, helemaal niet! Gezellig juist, bezoek!! Eigenlijk leefden we ook al een klein beetje zo voordat we het expat leven ingingen; in Nijmegen hadden we natuurlijk geen familie wonen en een hoop vrienden die we daar hadden leren kennen, wonen inmiddels ook al ergens anders. Dus kwamen er ook regelmatig mensen logeren of verbleven wij ergens in een andere stad. En nu is het weer leuk om aan familie en vrienden te kunnen laten zien hoe mooi en leuk we erbij zitten in Cascais, zeker nu het eindelijk een beetje zomer geworden is!

En een bijkomend voordeel is dat je met het bezoek steeds weer leuke uitstapjes kunt maken, iets wat er in het ‘gewone’ dagelijkse leven vaak bij in schiet. Dus vanzelfsprekend stonden wij weer enthousiast en blij op de luchthaven op zondag 5 mei om de familie Roes op te wachten. Zij zijn twee jaar geleden ook al in Jakarta en Singapore geweest en waren daarom nu blij dat deze vlucht heel wat sneller en makkelijker was. En ze namen ook nog eens mooi weer mee, dus reden genoeg om te genieten, te relaxen en uitstapjes te maken. Uniek om te zien is toch altijd wel hoe leuk en ongedwongen die vier meiden dan weer gelijk gaan spelen en dollen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is en alsof ze elkaar gewoon om de week zien. Heel grappig!

Op maandag ging de familie mee om de meisjes naar school te brengen en eens even te kijken hoe dat gaat, op zo’n internationale school. Toch altijd grappig om te zien, spelende kinderen op het grasveld, dan 1x fluiten en iedereen staat stil, nog een keer fluiten en iedereen gaat keurig in de rij van zijn klas staan en bij de derde en laatste keer fluiten lopen alle kinderen in een nette rij naar hun lokaal. En natuurlijk de uniforms, da’s ook weer anders. Na school even de grote Cascais Shoppingmall bezocht, waar Herbert en Jo heerlijk hebben gewinkeld, iets waar je in het ‘normale’ leven in Nederland heus ook niet altijd tijd voor hebt. Op dinsdagochtend even naar het centrum van Cascais om daar lekker te lunchen en ’s middags naar het huis van Arine, een Nederlandse moeder waar alle Nederlandse kinderen van de IPS die middag met een busje naartoe waren gebracht, vanwege de kroningsdag. Geweldig dat dat geregeld werd. Het was een groot feest, met allerlei Nederlandse lekkernijen, leuke spelletjes voor de kinderen en oranjebitter!!

’s Avonds de meisjes snel wat te eten gegeven en toen op naar de residentie van de Ambassadeur in Lissabon, voor de Koninginnedagborrel. Dat moesten we natuurlijk mee maken! Extra uitnodiging geregeld voor de Roesjes en daar gingen we. De residentie bevindt zich op een mooie locatie in Lissabon en de Ambassadeur, de heer Henk Soeters, blijkt een goede bekende van onze vrienden Celesta en Alex uit Jakarta (die nu in Washington wonen. Van het Gooische Vrouwenfeest, weetjewel). Erg gezellige avond gehad, ongelooflijk veel Nederlanders bij elkaar!! Op woensdag 1 mei was het een nationale vrije dag en konden we dus met z’n achten naar Lissabon. Wat een leuke stad blijft dat toch en wat hadden we een geweldig weer! De kinderen (en hun ouders) genoten van de levende standbeelden, de karikatuur tekenaar, het prachtige klooster van Belém en de heerlijke pastel de nata ernaast.

Op donderdag lekker thuis gechilled, het weer werd steeds beter, dus ’s middags konden de kinderen lekker zwemmen. Vrijdag was sportdag op school en hebben we een uur (in de brandende zon!) geholpen met de verschillende spelletjes. Daarna lekker geluncht bij Guincho beach (volgens Herbert de beste hamburger die hij ooit gegeten heeft) en de meiden weer opgehaald. Zaterdag nog een gezellige laatste dag afgesloten met een heerlijk diner bij restaurant Hemingway in de haven van Cascais. En toen was het alweer zondag en tijd voor afscheid… om 11.20 uur vloog de familie weer huiswaarts. Maar wat hadden we een topweek; qua gezelligheid, qua activiteiten en qua weer!

Vervolgens hadden we nóg een Koninginnedag (zo voelde het een beetje, alhoewel dat natuurlijk niet klopt; het was slechts de tweede die week. Maar door de vrije dag op woensdag en de sportdag op vrijdag was het gewoon een drukke week). Anyways, er was een Koninginnedag georganiseerd op de IPS voor alle Nederlandse kindjes in Cascais en omgeving (die natuurlijk niet allemaal op IPS zitten, vandaar). Wederom leuke spelletjes, heerlijke lekkernijen en heel, heel, heel erg warm en zonnig weer. En na deze leuke maar vermoeiende dag was het niet vroeg naar bed, maar…. laat weer naar het vliegveld, want om 22.50 uur kwam vriendin Mireille uit Singapore (via Nederland) hier aan!! Met Mireille en Berndt hebben we gezamenlijk zowel in Jakarta als in Singapore gewoond en dat schept natuurlijk al een band, naast het feit dat wij en de kinderen gewoon goed met elkaar kunnen opschieten. En dan kent ze ook nog eens een paar dispuutgenoten van mij… ach, de wereld is toch zo klein, soms. Maar goed; erg leuk dat ze het er voor over had om nog even twee dagen naar Lissabon te vliegen om ons te bezoeken.

Een beetje pech had ze wel, moet ik eerlijk toegeven, want het weer sloeg wel om, vanaf de maandag. Desalniettemin zijn we lekker Cascais in gegaan om een beetje te shoppen en gezellig te lunchen. En op dinsdag stond Lissabon op het programma, maar ook toen pech… want we hadden net een parkeerplekje gevonden, leuk restaurantje op het Praco do Commercio uitgezocht, heerlijk gerecht op de kaart gekozen én besloten welke wijn we erbij zouden gaan drinken toen opeens mijn telefoon ging… IPS: Julie is ziek. Of ik haar snel kon komen halen, want ze had waarschijnlijk een blaasontsteking. Eh ja, eh.. of course (ondertussen heftig gebarend naar Mireille CANCEL ORDER! CANCEL ORDER!). Afijn, terug racen naar Alcabideche (waar de school is), door naar CUF (ziekenhuis met inloop spreekuur) en daarna door naar de apotheek om de antibiotica te halen. Om 15.00 uur eindelijk klaar hiermee en ondertussen berehonger natuurlijk, dus snel naar een lunchtentje om wat te eten. Pfffff! Nou ja, het was niet anders. Gelukkig konden we die avond nog wel lekker eten bij Farol Design, met Roger erbij, want het was alweer het afscheidsdiner voor Mireille. Qua weer en qua activiteiten was het dus wat minder voor haar (en een beetje kort natuurlijk, twee dagen), maar desalniettemin was het hartstikke gezellig en leuk om Mireille weer te zien en te horen hoe het allemaal gaat in Singapore.

Woensdagmorgen heel vroeg vloog ze en toen kon ik nog snel even m’n bedje in om daarna als een speer de hele logeerkamer schoon te maken, want…. om 13.05 uur kwam Louise aan!! Jeuh, nog meer gezelligheid!! Ja, je moet er wel van houden hoor, om zo’n schema vol te houden, maar o wat had ik er zin in om lieve Lowietje weer te zien. Julie bleef nog een dagje thuis en kon dus mee naar Lissabon. Ondertussen had ik geregeld dat Cato door Roger van school werd gehaald en konden wij dus tot laat in Lissabon blijven. Arme Mireille, ik moest wel aan haar denken hoor, want het weer was opeens weer goed (zo gaat dat hier steeds, heel wisselend) en we hadden werkelijk een superleuke dag. We hebben heerlijk gewinkeld (ook Louise komt daar natuurlijk voor geen meter aan toe en was dolblij met haar twee paar nieuwe schoenen), heerlijk geborreld en heerlijk gegeten. Wat een topstad is dat Lissabon toch, je denkt dat het niet zo groot is, maar het heeft zoveel verschillende leuke wijkjes dat je eindeloos kunt door blijven struinen en slenteren. Dus die vakantie van Louise begon gelijk goed!

Op donderdag een beetje van Cascais gezien en op vrijdag heerlijk op het strand geluncht met nog een aantal andere vrouwen die ik ken via school, het was wederom erg warm en zonnig. En op de laatste zonnige dag dat Louise er was reden we naar Sesimbra, een toeristisch kustplaatsje aan de andere kant van de Taag. Daar hebben we heerlijk op het strand doorgebracht, geluncht en toen nog even een cocktail gedronken. Hilarisch was dat de zitzak waarop Louise neerplofte gelijk openscheurde en alle witte bolletjes eruit stoven… een erg grappig gezicht. ’s Avonds nog lekker gegeten bij een leuk restaurantje in het centrum van Cascais en toen de volgende morgen weer erg vroeg op (04.00 uur he!), want ook Lowietje had deze vroege vlucht terug. Maar wat was het gezellig!!

Toen volgde gelukkig even een lekkere rustige week met niet zoveel bijzonderheden, tennissen, lunchen, markt, een damesetentje en een feestje voor alle kinderen van de IPS (vanaf Year 3, Cato’s jaar). In het weekend nog gegeten bij een leuk tapastentje in het prachtige pousada hotel in Cascais. En toen moesten we zorgen dat de logeerkamer weer gereed werd gemaakt, want op dinsdag 28 mei kwam Carolien hier aan!! Het was wederom heerlijk weer, dus de woensdag zijn we begonnen op de markt, mijn standaard bezigheid op deze dag van de week. Daarna heerlijke salade geluncht bij House of Wonders, het biologische restaurantje dat gerund wordt door een (van oorsprong) Nederlandse vrouw. Op donderdag moesten we de kinderen wat eerder van school halen, om vervolgens naar de ambassade in Lissabon te rijden, omdat ze nieuwe paspoorten nodig hadden. En gelukkig werden de pasfoto’s goed gekeurd en zijn de documenten in aanvraag. Daarna weer heerlijk door deze ontzettend gave hoofdstad heen gestruind, kerken bekeken, gewinkeld en natuurlijk erg lekker gegeten. Op vrijdag geluncht bij Guincho Beach (het bleef maar lekker weer!) en ’s middags kwam Herbert, de beste vriend van mijn vader, nog snel even op visite. Hij zat in een hotel hier op de Quinta, maar helaas hadden we niet veel tijd, want Cato had een optreden van haar pianoles op school, samen met mij! Goh, wat was het kind zenuwachtig, maar het was erg leuk.

Zaterdag wilden we nog even naar Belem, het klooster bekijken, pastel de nata eten, maar we begonnen bij de bekende Torre de Belem en het naastgelegen oorlogsmonument. En daarna ging het mis… er waren namelijk demonstraties in de stad en alle wegen bleken afgezet. Dus wat we ook probeerden, we kwamen niet bij het klooster van Belem in de buurt. Helaas! Toen maar een andere kleinere kerk nog even bekeken en daarna weer naar huis. ’s Avonds nog een afscheidsdiner bij Grelhas Casa de Guia en toen was het weeeer vroeg dag; ook Carolientje had de vroege vlucht. Het was echt heerlijk en erg gezellig en ook het weer was fantastisch. En toen hadden we weer even rust! Dus een weekje met veel lunches (3) en op vrijdag was het International Day op school, dus mochten de meiden in de kleuren van hun land naar school en verschillende spelletjes doen en lekkernijen proeven. En zaterdag was het hier echt warm, maar liefst 26 graden. Dat had ik een beetje onderschat, want Roger moest naar een congres en toen had ik bedacht om met de meiden te gaan fietsen. Dus fietsjes van de meiden in de auto en voor mezelf een gratis fiets gescoord op de ‘boulevard’ van Cascais. Het was echt erg leuk om te doen, maar wel een beetje warm (en bergaf is natuurlijk altijd makkelijker dan bergop). En gisteren was het Festa da Crianca (kinderfeest) in heel Cascais, met allerlei spelletjes en attracties. Gezellig daar rondgelopen en geluncht met buurman/Novartis-collega Bas en dochters Kiki en Karlijn (moeder Babette was in Nederland).

En nu is het alweer maandag 3 juni en is de logeerkamer wederom gereed… want morgen komen oma Noor en opa Snor!! Joepie, het feest kan weer beginnen!

• 21 Juni 2013 - 18:06

Yvonne Driessens:

Wat een mooie foto's weer. Ben je nog bij Celeste geweest in Sesimbra... Wat een schattig dorp is dat he. Groetjes van ons.

• 22 Juni 2013 - 15:54

Marjolijn:

Hoi lieve Sjampie,

Wat leuk om jou op ons reisblog te vinden! Echt een verrassing. Ik reageer misschien niet vaak op jouw/jullie verhalen, maar ik volg deze en de foto's wel trouw. Zo blijf ik heerlijk op de hoogte van jullie leventje en kan ik wegdromen bij alle avonturen.

Wat grappig dat je weer in Sesimbra bent geweest. Dat was echt een gezellige vakantie samen met jou, de peuken en de kaarten, hahaha!

Met mij/ons gaat het super. We zitten inmiddels in de wereldstad Beijing en hebben het erg naar onze zin. Mocht Roger ooit weer richting Azie gaan; dit is echt een geweldig leuke stad met zalig eten en een relaxte sfeer.
    Ik zou zeggen, blijf ons volgen en dan blijf je op de hoogte.

Heel veel liefs van mij!

Marjolijn