ACHTERSTAND! - Reisverslag uit Cabo Verde, Guinea-Bissau van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu ACHTERSTAND! - Reisverslag uit Cabo Verde, Guinea-Bissau van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

ACHTERSTAND!

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

28 April 2013 | Guinea-Bissau, Cabo Verde

(Schoon)ouders, Judith, Algarve, Nederland, verjaardag, Casper & Sjoukje…. kortom: ACHTERSTAND!!!

Het bijhouden van een weblog is erg leuk, maar ook erg intensief. Elke keer aan het einde van een jaar, als het bijbehorende fotoalbum weer is uitgeprint, kan ik erg genieten van het teruglezen van alle verhalen, reacties en het doorkijken van de foto’s. Maar het schrijven en bijhouden van al die verhalen en gebeurtenissen… is soms best een opgave. Zeker als je redelijk ‘normale’ weken draait en er voor je gevoel niet zoveel gebeurt.

Zo’n achterstand als nu heb ik nog nooit gehad (het laatste verslag dateert van 1 maart!) en er zit dus niets anders op dan deze snel en efficiënt in te halen. Want het is te leuk en te waardevol voor ons, maar zéker voor Julie en Cato om deze jaren later nog eens tot in detail terug te kunnen lezen en zo opnieuw te beleven.

Bij deze dus; wat er allemaal gebeurd is vanaf 1 maart:

Op die dag kwamen mijn schoonouders aan in Cascais. Gelukkig namen ze ook wat mooi weer mee (het heeft écht veel geregend deze winter!) en konden we leuke uitstapjes maken. Op zondag ging opa met Julie en Roger mee naar hockey en oma met Cato en mij naar het ziekenhuis. Cato had een week ervoor haar pink namelijk lelijk opengehaald aan een klapstoeltje in een stadion. Gelukkig hoefde het niet gehecht, maar er moest wel een nieuw verbandje om. Zaterdagavond hebben we heerlijk gedineerd (zonder kinderen) bij Darwin, een heel gaaf restaurant vlakbij Belém. Op zondag gingen we naar Lissabon, waar Julie en Cato van hun zakgeld een karikatuur lieten tekenen. Geluncht bij Fabulas, lekker rondgewandeld en nog een klein stukje met trammetje 28, wat blijft het toch een mooie, gezellige, levendige stad. Maandag even naar de shopping mall omdat ik daar toch nog lenzen moest ophalen en ’s avonds met de kinderen uit eten in een echt Portugees vleesrestaurantje, ter ere van Roger’s verjaardag. Dinsdag nog even naar Estoril om sjiek te lunchen bij Garrette en toen zat de vakantie er woensdag alweer op voor opa en oma Knippen.

Zaterdagavond 9 maart hadden we met een stuk of 10 Nederlandse stellen een stapavond in Lissabon bedacht; het was de verjaardag van buurman Bas (ook Novartis, maar dan OTC voor insiders) dus de mannen gingen apart van de vrouwen ergens een hapje eten. En rond middernacht troffen we elkaar weer in Quilty, waar op een gegeven moment zgn mooie meiden (viel wel mee, namelijk) sexy op de bar gaan dansen. Ik geloof dat we 4.30 uur weer thuis waren… dat is wel lang geleden zeg!! Gelukkig konden we zondag uitslapen, want de meiden waren uit logeren.

De woensdag erna kwamen opa Herman en Liesbeth aan in Lissabon voor een korte week vakantie. En ook met hen hebben we allerlei leuke uitstapjes gemaakt en vooral ook heerlijk (en veel, téveel) gegeten. En ook zij hadden prachtig zonnige dagen, onder andere op de eerste dag in Cascais, waar we gezellig op het terras konden lunchen. De dag erna een uitstap gemaakt naar Sintra, waar we eerst zijn gestopt bij Cabo da Roca, het meest Westerse punt van het Iberische schiereiland (oftewel het vasteland van Europa). Ontzettend mooie kustlijn daar! Daarna een bijzonder, gezonde, Indiase lunch genuttigd in Pe da Serra met nog acht andere Nederlandse vrouwen, lekker en gezellig. En daarna door naar het klooster van Capuchos, dat stamt uit de 16e eeuw, piepkleine kamertjes bekleed met kurk, erg indrukwekkend. Op zaterdag naar Belém om de heerlijk verse pasteis de nata te proeven en het klooster van Belém te bewonderen (werkelijk schitterend van binnen!). Daarna Lissabon in voor meer sightseeing en ’s avonds gegeten in het restaurant dat werd aangeraden door Herbert de Vries: Solar dos Presuntos. Nou, dat was terecht, want het was verrukkelijk. Op zondag Liesbeth’s 45ste (maar dan omgekeerd) verjaardag gevierd met een bezoekje aan Guincho Beach, wederom met prima weer!

Daags nadat opa Herman en Liesbeth weer vertrokken waren trad Cato op met alle kinderen uit Year 3 en 4, in 1,5 uur (!) durende musical Alice in Wonderland. Wat een spektakel!

En vanaf maandag 25 maart hadden de meiden heerlijk twee weken vakantie en kwam Judith gezellig naar ons toe. Eerst weer een paar dagen lekker in Lissabon, Cascais en rondom het huis doorgebracht. Het weer sloeg helaas wel weer om in die dagen, dus het regende geregeld. Maar tussen de buien door is het wel gelukt om buiten caipirinha te drinken bij Guincho Beach. En op woensdag togen wij af naar de Algarve, het Martinhal Resort in Sagres (het meest Westerse puntje van de Algarve, vlakbij een authentiek vissersdorpje). Het weer hield niet over, maar het resort en de omgeving waren prachtig. We zijn nog naar het dorpje Monchique gereden, in eerste instantie om de warm waterbronnen op te zoeken (waar de Romeinen al in baadden, naar het schijnt), maar die waren inmiddels allemaal ‘gecommercialiseerd’ (exclusieve spa resorts). Wel in het plaatsje geluncht en op de terugweg nog langs Portimao gereden. Een andere dag troffen we Thomas en Amber met hun drie dochters in een restaurantje in het mooie plaatsje Lagos, waar zij toevallig verbleven. Beiden zijn ex-collega’s van Roger bij Novartis in Arnhem en zaten de laatste jaren in Manilla. Nu gaat Thomas voor Novartis in Basel werken en verhuist het gezin deze zomer daar naartoe.

Zondag zat de vakantie voor Judith er alweer op en vloog zij samen met mij en de meisjes naar Nederland, waar ik de tweede week van de vakantie ging doorbrengen. Roger moest natuurlijk nog even wat werken, die week. We begonnen helaas met een flinke vertraging, waardoor ik middenin de nacht aankwam bij mijn zus (maar desalniettemin ging Cato met een big smile slapen, ‘ik ben zooooo blij dat ik in Nederland ben…’). De volgende dag was het Tweede Paasdag en hadden we een uitgebreide en gezellige paaslunch bij m’n moeder en opa Snor thuis. Daar blijven slapen en de ochtend erna kwam vriendin Charlotte met haar inmiddels 1,5 jaar oude dochtertje Enora langs. Wat een schatje! ’s Middags moesten we even langs de tandarts, want Cato’s nieuwe voortand kwam al door, maar haar melktandje weigerde eruit te gaan. Twee tandjes achter elkaar is niet handig vond ook Bas de tandarts en die heeft dus met veel handigheid en razendsnel het melktandje er even uitgetrokken. Cato was, zoals altijd, een bikkel. Geen centje pijn! Toen gingen de meiden bij opa en oma Knippen slapen en hun moeder gezellig uit eten met oud-collega’s Judith, Mike en Maartje in Nijmegen. Geslapen bij Herbert en Jolanda en ’s middags de meiden weer opgehaald, zodat we daar nog even konden eten en de meisjes nog even met hun vriendinnetjes Marit en Tirza konden spelen. Daarna door naar opa Herman en Liesbeth om daar te logeren. ’s Morgens even in Waddinxveen gewinkeld (jaja, dat kan heus) en ’s middags door naar Jacqueline en Marcus en hun drie musketiers in Leiderdorp. Vriendin Louise kwam ook nog even langs voor een bakkie, dus het was erg gezellig. Geslapen bij oma Noor en opa Snor en op vrijdag weer naar zus Petri voor de laatste twee nachtjes, nog even genieten, uitrusten, spulletjes kopen, spelen met nichtjes en neef en inpakken. En op zondagvroeg weer terug, het was super!!

En toen was ikzelf alweer jarig op woensdag 10 april en hebben we met zeven Nederlandse dames bij de Skinlife shop in Lissabon (gerund door twee Nederlandse jongens, Patrick en Dennis) een make-up workshop gedaan. Erg geslaagd om zo je verjaardag te vieren!! Nog even genoten, want… op donderdag 11 april begon ik aan een ‘cursus’ FIT LIVING. Gegeven door een Deense dame hier, die je uitlegt hoe je gezonder kunt leven en al je ‘slechte’ vetten kunt vervangen door ‘goede vetten’. En daar val je ook nog eens van af, wat natuurlijk een prettige bijkomstigheid is (maar dus niet het primaire doel, dat is gezonder leven). Afijn, het duurt vier weken, ik ben nu 2,5 week bezig en het houdt eigenlijk in dat ik leef op groente, noten en af en toe een stukje kip of vis. Geen brood, geen zuivelproducten en natuurlijk al helemaal geen lekkernijen of iets dergelijks. Mmpffknpffknp!!! Maar goed, we houden stug vol, Roger doet ook braaf mee (voor zover in hem kan controleren…). En we eten nog lekker ook! Het is erg interessant om te leren hoe je gezonde maaltijden en combinaties kan maken. Maar m’n hele leven zonder koffie, alcohol, brood, kaas, snoep en chips leven kan ik echt niet volhouden hoor…

Het weekend erna kwamen Casper en Sjoukje (zonder dochters Merel en Femke) logeren en dat was ook erg gezellig. Het weer was absoluut top, ontzettend zonnig en op vrijdag hebben we heerlijke vis in zout uit de oven gegeten bij Furnas de Guincho. Zaterdag was er een surprise party van vriendin/buurvrouw Babette die het weekend erop 40 zou worden, bij Aline thuis (die die dag ook jarig was, lekker ingewikkeld). Erg succesvol, de surprise was geslaagd en Aline, Arine en gitarist bezorgden ook nog eens een spectaculair optreden.

Afgelopen week was gewoon lekker rustig, met een vrije dag op donderdag 25 april (vanwege de Anjerrevolutie in Portugal), waarop de meiden hun eerste hockeywedstrijd speelden. En nu is het zaterdagavond en komt de familie Roes morgen aan voor een weekje vakantie! Maar daarover de volgende keer dus meer. Sneller dan dat ik nu was, beloofd. Jeuh, ik ben weer bij!! Até proxima!

• 29 April 2013 - 06:56

Louise:

Hèhè, eindelijk eens gelezen, zo' n zin in volgende week, dikke zoen