Full House - Reisverslag uit Tanjungbenoa, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Full House - Reisverslag uit Tanjungbenoa, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Full House

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

18 Mei 2010 | Indonesië, Tanjungbenoa

Zooooo heeeee daar zijn we weer! Het is even druk in huize Polman – de la Croix in Jakarta. Zowel mijn schoonouders als mijn moeder en haar man Fred zijn er namelijk, dus dan zijn de logeerkamers wel gevuld. Maar het is wel gezellig, zo met z’n allen en de meiden vinden het dan weer de gewoonste zaak van de wereld dat alle opa’s en oma’s er zijn. Zo apart, maar wel grappig!

Voordat de ouders kwamen, trouwens, heb ik nog een leuke wandeling door rijstplantages op de Puncak gemaakt. Zo mooi en heerlijk frisse lucht daar, af en toe even uit Jakarta is geen overbodige luxe hier. Ook nog naar het jaarlijkse Oranjebal (ter ere van Koninginnedag) geweest, waarvoor de Hermes Houseband uit Rotterdam speciaal was ingevlogen. Wat een topparty! En dat geldt ook weer voor de zaterdagavond daarna, toen Coen en Ingrid hun afscheidsfeest hadden in de Bats (lounge/discoclub in het Shangri La), omdat zij binnenkort naar Macau verhuizen. Feestjes genoeg!

Mijn schoonouders konden zich gelijk nuttig maken op de tweede dag na aankomst; ze mochten mee op schoolreisje met Cato’s klas, naar de dierentuin (Ragunan Zoo). Dat was erg leuk, mede omdat we het speciale Schmutzer primatenverblijf (apen) bezochten, dat on-Indonesisch goed is opgezet door Duitsers.

Nadat mijn moeder en Fred die avond waren aangekomen zijn de oudjes eh.. (OUDERS bedoel ik) vijf dagen over Java gereisd. Langs Bandung, Yokyakarta, Solo, Salatiga en Semarang, het was een prachtige trip.Ze hebben gereist met trein, becak (fiets), te voet, met paardenkoets en met auto, dus er was genoeg afwisseling en ze konden zo echt van het landschap en alle mooie dingen genieten.

Op de woensdag van die week had ik zelf ook een erg leuke middag; ik was namelijk uitgenodigd voor een kookworkshop bij het Shangri-La Hotel. Samen met vriendin Ingrid (wiens man een paar jaar General Manager was in het hotel, maar dus net is vertrokken naar Macau (Hongkong) om daar een nieuw Shangri-La Hotel op te zetten, waardoor Ingrid eind dit schooljaar ook gaat vertrekken uit Jakarta, wheeeh, maar waardoor wij in september wel een leuk bezoek aan Macau/Hongkong gaan brengen, jippie) hebben wij met een zeer internationaal gezelschap die middag achtereenvolgens: een heerlijke tiramisu gemaakt met de chef pastries (Herwig, een Vlaming), ravioli van zelfgemaakt deeg en kleine pizza’s met de chef van Rosso (Alessandro Santi), het Italiaanse restaurant van het hotel, cocktails shaken met de cocktail-specialist van the Bats (waarbij we zelfs met een rietje van een brandende cocktail hebben gedronken) en wijnproeven met de assistant General Manager. Wat een feest! Het was zeker wel een hoogtepunt van mijn tijd tot nu toe in Jakarta, een topmiddag was het.

Vorige week woensdag ben ik met de Heritage Society naar het Presidential Palace in Bogor geweest, dat was ook erg leuk om te zien. Het was het lievelingsverblijf van president Soekarno en aan de kunst (schilderijen en beeldhouwwerken) kon je aflezen dat hij een groot liefhebber van vrouwelijk schoon is geweest. De tuin van het paleis is adembenemend mooi en wordt opgeleukt door zo’n 800 herten.

Donderdag zijn wij voor vier dagen naar Bali gevlogen, waar m’n schoonouders al vanaf maandag naartoe waren. Daar hebben wij in een Tanjung Benoa gezeten, op het kleine schiereilandje ten oosten van het eiland (ten noorden van Nusa Dua, voor wie ‘t wat zegt). Op het strand stikte het letterlijk van de watersport, het is een wonder dat de parasailers (achter een speedboot) niet met de touwen in elkaar verstrengeld raakten. Verder vliegende luchtbedden gezien (apart fenomeen), allerhande bootjes, waterscooters... gekkenhuis daar. We zijn zelf nog met een glass bottom boot langs een rif gevaren om wat mooie vissen te zien en vervolgens naar een schildpadden-eiland. Behoorlijk toeristische bedoeling daar, maar toch wel leuk, met name voor de kinderen. Veel schildpadden in allerlei soorten en maten, maar ook andere dieren (vleerhonden, grote slangen, grote vogels, grote hagedissen etc.). We hebben heerlijk gegeten op Bali, ook nog een avond op het strand in Jimbaran (waar we vrienden Eline, Siege & kids uit Jakarta troffen) en een avond in het de hippe tent Ku De Ta in Seminyak. De dagen vlogen om, zoals gewoonlijk.

En nu is de normale schoolweek alweer aangebroken en vliegen mijn schoonouders vanavond al terug naar Nederland. Volgens mij zijn ze wel aan vakantie toe, haha, met zo'n druk programma! Mijn moeder en Fred gaan nog een paar dagen naar Bandung en vliegen volgende week donderdag terug. Die dag komt mijn nichtje Nina aan (HOOP IK! Eyjafjallajökull hou es effe lekker op joh!). En de week daarna komt vriendin Charlotte met nog een vriendin uit Nederland en dan is het alweer bijna tijd dat ik zelf naar ons kouwe kikkerlandje vlieg... De tijd vliegt. Hopelijk is het dan een beetje opgewarmd daar bij jullie! Tjongejonge, het weer wil maar niet lukken he.

Dat was het dan wel weer en bij deze: tot gauw!

• 18 Mei 2010 - 16:08

Hélène En Koos:

Hallo Jeanne-Marie en de rest van de familie,

Als oud-collega/vriendin van je moeder lees ik jullie weblog heel trouw.
    Leuk om nu je moeder en Fred bij jullie op bezoek te zien.
    Wat hebben jullie trouwens een ontzettend leuk, gezellig maar wel erg druk verblijf daar in Jakarta. Blijf genieten!

Hartelijke groet uit Gouda van Hélène en Koos

• 19 Mei 2010 - 06:10

Humphry Goes:

Beste Julie en aanhang,
    hartelijk dank voor het laatste verslag. En zeker ook voor de foto's.We zien dat Noor en Fred het goed naar de zin hebben. Zonder permissie van jou, heb ik alvast 1 foto (zo leuk)bij Onze Plek gezet. Mag wel, he.
    groeten van Humphry

• 19 Mei 2010 - 14:08

Anita :

geweldig Noortje en Fred wat heerlijk zo in t zwembad en wat zien jullie veel geniet nog en tot ziens..