Opgerot staat netjes - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Opgerot staat netjes - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Opgerot staat netjes

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

16 December 2010 | Indonesië, Batavia

En dan heb ik het echt niet over m’n neef Jeffrey die ons met een 3-daags verrassingsbezoek verblijdde op 4 december. Dat was namelijk reuze gezellig! Ik heb het over die ouwe man met z’n rode puntmuts en lange, witte baard... Mochten jullie denken dat deze ouwe knar de Nederlanders in het verre Jakarta zou vergeten; niets is minder waar. Maar liefst drie bezoeken heeft de Spaanse heilige ons gebracht en dat was toch wel een groot succes. Om te beginnen kwam de Sint op zondag 21 november aanvaren in Taman Mini, net als vorig jaar. Dit jaar heeft Julie een liedje en dansje gedaan voor hem, samen met twee vriendinnen. Dapper hoor! Cato zat met secondelijm aan ons vastgeplakt, wie weet gaat het volgend jaar weer een stukje beter.

Tot overmaat van ramp (grapje) is Julie ook nog jarig op 24 november, dus daar moest ook aandacht aan besteed worden natuurlijk. Maar dat doen we graag hoor! Op maandag 22 november was de school een dagje dicht en heeft zij samen met vriendin Lisette een bowlingparty gegeven. Op een kindvriendelijke bowlingbaan zijn alle kindjes uit de klas + vriendjes + broertjes/zusjes (totaal 25) komen bowlen. Het was erg gezellig en ondanks het fanatisme ging het er heel vriendschappelijk aan toe. Er zijn geen tenen gebroken en iedereen ging voldaan met zijn give-away bag naar huis. Op deze dag van haar zevende verjaardagsfeestje ging nota bene haar zevende tand eruit (en inmiddels is de achtste er ook uit), dus dat was wel toevallig.

Op woensdag, haar echte verjaardag, heeft zij op school getrakteerd op tot-stoomboot-omgeknutselde-kaasstokjes en ook nog een spreekbeurt gehouden over haar viool. Het was tevens Pietendag bij Cato in de klas, waardoor ik een paar uur lang zenuwachtig met door de kinderen geknede pepernoten en drie ovens in de weer ben geweest. Maar het heeft gesmaakt! Op donderdag was er de WIC – bazaar, dat is een bazaar van de Nederlandse Ambassade waarbij Nederlandse producten worden verkocht. Met name Delfts blauw en veel etenswaren, zoals gevulde speculaas, stroopwafels, rookworsten, hagelslag, kaas, bastognekoeken, drop et cetera. Gekkenhuis was het, super druk, we hebben in twee uur voor meer dan 100 miljoen rupiah verkocht (dat is 8.500 euro). Op vrijdag heb ik een workshop gegeven aan het management team van het KDM, het opvanghuis voor straatkinderen. Dat ging gelukkig heel goed en er zijn prima speerpunten benoemd om ons in 2011 op te richten.

In het weekend draaide er een Sinterklaasfilm in het Erasmushuis (cultureel centrum bij de ambassade) dus daar gingen we heen met de kinderen. We hadden afgesproken met vrienden, die zelf met de auto kwamen en hij (Alex) schepte nog even op over hoe strak hij de auto had ingeparkeerd op een klein plekje. We moesten onze lach daarom inhouden toen hij een uur later uit de film werd gehaald, omdat er precíes op die plek een boom was omgevallen. Kasian, de auto is bijna uitgedeukt. Op maandag hebben Sacha en ik onze vierde MBTI workshop gegeven en ook dit was weer een groot succes. Ondertussen werd met enige regelmaat de schoen bij het zwembad gezet (ja, zo hoort dat hier ja) en heeft het paard vast genoten van de wortels, want die waren telkens verdwenen.

Vrijdag bracht de Sint een bezoek aan de NIS (Nederlands Internationale School), hij arriveerde nota bene op een becak. Zingen, kado’s, pepernoten, het arsenaal was weer compleet. En op zaterdag kwam de Sint bij vrienden Pauline en Geert op bezoek, die maar liefst 37 kinderen en 30 volwassenen hadden uitgenodigd! Zingen, kado’s, pepernoten, het arsenaal was weer compleet. ‘s Avonds hadden we een gourmetavond bij Alex (van die auto ja) en Celesta en met Edwin en Louise, in het kader van Sinterklaas. Zingen, kado’s, pepernoten, het arsenaal was weer compleet. Ook de volwassenen deden dit keer mee door middel van lootjes-trekken, dus de cynische gedichten en kado’s waren ook van de partij. Het was allemaal heel erg gezellig en geslaagd en we hebben er echt wel van genoten. Mochten mensen zich nog afvragen wat ze de kinderen zouden moeten geven met de Kerst, dan heb ik drie suggesties: tape (voor op de mond), een roe (voor op de billen) en/of een slot (voor op de deur). Voor de rest hebben ze ALLES (picture de gehele inhoud van Bart Smit, Intertoys én Toys-R-us bij elkaar).

Op de gourmetavond kwam dus neef Jeffrey de la Croix aan in Jakarta en die is hier drie dagen gebleven. Zondag vloog Roger naar Manilla, voor werkbezoek. Jeff ging met ons mee naar de ISCI, even lekker relaxen en zwemmen. ‘s Middags hebben we een bezoek gebracht aan de erebegraafplaats voor oorlogsslachtoffers in Jakarta, Menteng Pulo. Daar ligt een zus van zijn oma begraven. Toevalligerwijs vond ik het graf van een achterneef van mijn moeder (C.H. de Ruyter de Wildt), maar mijn moeder kent hem niet, te verre familie. Terwijl Jeffrey ook mijn achterneef is en die ken ik wel. Dus. De reden waarom ik overigens weet dat die C.H. een achterneef is van mijn moeder, is omdat ik in het bezit ben van het boek ‘de nazaten van Michiel de Ruyter’. En daar staan wij in, omdat mijn moeder een nazaat is van hem. En dus heb je gelijk het overzicht van de hele stamboom en dat is eigenlijk wel erg leuk!

Maandag heeft Jeffrey een bezoek gebracht aan Bandung en heb ik vergaderd met de Werkgroep ’72 (goede doelenorganisatie hier, onder andere over dat KDM) en ‘s middags moesten de meiden proefafzwemmen. Cato voor A, maar die moet nog een half jaar wachten voordat ze daadwerkelijk mag afzwemmen, haar ‘breaststroke’ is niet goed genoeg (wat is dat eigenlijk). Julie mocht echter wel op voor C, afgelopen zaterdag. En dat is mooi, want daarna vind ik het wel genoeg voor haar (en zijzelf ook). C-diploma is echt pittig, met lange mouwen t-shirt, lange broek én gevoerd jasje een koprol het water in, watertrappelen, onder mat door en over mat heenklimmen, daarna met alleen badkleding 125 m schoolslag en 100 m rugslag, twee keer koprol in het water en de bodem aanraken, 10 meter onder water zwemmen enzovoort (is nog niet eens alles). Veel he?! Arm kleintje, ze komt elke keer kapot het water uit. Maar ze klaagt niet.

Dinsdag was het Islamitische Nieuwjaarsdag en dus wederom een vrije dag. We zijn met Jeffrey door de kampung aan het einde van onze straat gelopen, toch altijd een leuke tour, om te zien hoe alle mensen daar in kleine huisjes en straatjes bovenop elkaar wonen. Daarna zijn we naar een hypermoderne shoppingmall (Pacific Place) geweest, om even het andere uiterste van Jakarta te laten zien. Woensdag vloog Jeff ‘s morgens vroeg naar Makassar om zich bij zijn nieuwbakken vriendin te voegen. Het zit een beetje in de familie dat ‘alleen reizen’ uiteindelijk eindigt in ‘vooral lekker samenzijn met nieuwe liefdes’ (hè Nina???). En de rest van de week heb ik me vermaakt met tennissen, koffie drinken, lunchen, etentjes, borrels en langzaam wat spullen neerleggen die mee moeten naar Nederland.

Ondertussen heeft Julie haar C-diploma ook op zak en hebben de moeders van de C-zwemmers een mooi bosje bloemen, een kadootje en kinderchampagne voor ze gekocht. Zondag gingen we naar de Kerst-uitvoering van de JICC (Jakarta International Community Choir), het koor waar ik ook even bij gezongen heb. En toen brak alweer de laatste schoolweek van 2010 aan. Vanavond was een hele leuke Kerstviering op school, waarbij Julie als zangeres een stuk van het nummer ‘De Kerstezel’ van Kinderen voor Kinderen mocht zingen, samen met de hele klas. Ik had zowaar de choreografie bij het liedje bedacht en het zag er erg goed uit. Cato heeft met haar klas ‘Jinglebells’ gezongen, wat ook erg schattig was. Ze was een rendier, dat tussn de Kerstbomen door moest lopen. En de afsluiting was een prachtig nummer (525.600 minutes) met alle leerlingen. De dames waren weer goed opgetut, wat vooral Cato kan bekoren, ze heeft het de hele week al over de lippestift gehad die ze vanavond weer op mocht. Het was een superavond!

En nu is het de dag voor vertrek, morgennavond vliegen we. Wij verheugen ons er enorm op! Fijne Kerstdagen en een heeeeel gelukkig 2011!!!

• 16 December 2010 - 14:04

Hans Rengelink:

Hoi,
    Het heeft niets met het reisverslag te maken maar zouden jullie ons voor alle zekerheid nog eens jullie postadres willen bevestigen of emailen (hansrengelink@home.nl)
    Alvast bedankt
    Hans

• 17 December 2010 - 00:10

Wendies:

Nou die sint is maar druk geweest, hij is hier ook 2x aangekomen. Komt die andere rode puntmuts ook nog, of zitten jullie dan in Nl? Fijne vakantie. xx