Another year goes by - Reisverslag uit Berwang, Oostenrijk van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Another year goes by - Reisverslag uit Berwang, Oostenrijk van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Another year goes by

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

27 Januari 2013 | Oostenrijk, Berwang

Alsnog een HAPPY 2013!!!

En weer is een jaar voorbij. Sterker nog; er is alweer bijna een hele maand van het nieuwe jaar voorbij. Maar dat komt een beetje door alle tegenslag de afgelopen weken, maar daarover straks -in het kort- misschien eventjes wat. Laten we nog even stilstaan bij het uiteinde van 2012….

Het was voor ons weer een jaar met een verhuizing namelijk. Dat is toch echt een patroon dat we nu willen doorbereken; ik hoop dat we in 2014 nog steeds in Cascais wonen en daar goed onze draai hebben gevonden! Maar toch hadden we Singapore ook nooit willen missen, wat een fantastische ervaring was dat. We missen het weer, de lieve mensen en de luxe van de tropen erg, maar gelukkig zitten we hier ook in een prachtige omgeving en lekker dichter bij Nederland, wat veel goed maakt. Portugal is echt een fantastisch land, met leuke, eigenwijze, charismatische mensen, veel natuurschoon en heerlijk eten. Wij gaan ons wel vermaken hier!

De Kerstvakantie in Nederland was fantastisch. Het jaar ervoor vierden we nog Kerst en Oud & Nieuw met z’n viertjes in Vietnam, ook heel bijzonder natuurlijk, maar toch is Kerst een fijne periode om samen met je familie te zijn. En dat hebben we dus ook gedaan: de eerste twee dagen bleven we heerlijk relaxed bij oma Noor en opa Snor. We kwamen aan op woensdagavond 19 december (geweldig; als je nagaat dat we ook op woensdag 19 december vertrokken! Gewoon op dezelfde dag aankomen als je vertrekt, we moeten er nog aan wennen hoor!). Beetje jammer dat er dan op dinsdag 18 december bij het naar school brengen van de meiden nog een auto achterop knalt, bij een rotonde. Die Portugezen rijden ook als gekken! Nou ja, alleen maar blikschade en niet mijn schuld; we zien na de vakantie wel hoe we de schade gaan laten repareren. (Het is inmiddels 26 januari en ik rij nog steeds in een vervangende auto… bem-vindos em Portugal, zo gaat dat hier dus. Irritatie #1, straks meer daarover, - in het kort hoor -)

Het was heerlijk bij opa en oma, lekker relaxen, lekker eten, Nederlandse televisie, Nederlands broodbeleg. Op donderdag 20 december kwam vriendinnetje Elburg even langs, wat het natuurlijk nog gezelliger maakte. We hebben samen zowel in Jakarta als Singapore gewoond en waren nu tegelijkertijd even in Nederland. Elburg ging vanaf januari weer aan een nieuw project beginnen in Phnom Penh in Cambodja, bij het tribunaal van de Rode Khmer. Hoe gaaf is dat? Het was weer ouderwets gezellig om elkaar te zien en even bij te kletsen. En op vrijdag gingen we even naar het Museon in Den-Haag, waar we Esther en haar drie kinderen Zoë, Jules (uit Julie’s klas) en Jolie (uit Cato’s klas) troffen. Dat was ook heel erg gezellig en leuk. En vrijdagavond gingen we door naar tante Petri, waar de meiden natuurlijk als vanouds met hun grote neef en nichten speelden.

Zaterdag was er een Jakarta-reünie bij Louise en Edwin in Leiderdorp. Ingrid was er met haar tweeling, Sascha met haar drieling ;-) en Celesta en Alex met hun kinderen. We zijn gaan spooky midgetgolfen en daarna pannenkoeken eten in een heel leuk restaurant in Noordwijkerhout. Wat was het gezellig! Ouwe koeien uit Jakarta en nieuwe verhalen over de nieuwe woonplaatsen. Dit moet een jaarlijkse traditie worden, wat mij betreft. En gelukkig heeft Louise al van Ed een ticket Lissabon gekregen (goeie!!!), dus in mei gaan we gezellig saampjes leuke dingen doen hier. Op zondag konden we door naar de Singapore-reünie bij Marion en Paul in Ouderkerk a/d Amstel. Daar kwamen Charissia en Ingrid & Rogier ook met hun drie kinderen, dus het was een gezellige drukte! Ook weer ontzettend leuk om elkaar weer te zien en voor de kinderen om weer samen te kunnen spelen. Nog even lekker door de modder (m’n laarzen zijn nog vies!) naar de kinderboerderij gewandeld en ’s avonds nog snel een hapje blijven eten. Het was ook super gezellig en zeker ook een jaarlijkse traditie, wat mij betreft!

Maandag lekker geluierd en een beetje gewinkeld bij en met Petri en ’s avonds gegeten bij Jacqueline en Marcus in Leiderdorp. Kerstavond, dus Jacqueline had zich uitgesloofd: patat met frikandellen, kroketten EN kaassoufflés!!! Nee, zonder dollen, we hebben ervan genoten! Iets wat wij hier niet hebben, is altijd lekker. Die avond door naar opa Herman en Liesbeth, om daar de dag erna eerste Kerstdag te vieren met Petri & Mikel en de kinderen. Mijn vader en Liesbeth hadden zich natuurlijk weer enorm uitgesloofd in de keuken: het was ovenheerlijk! Naar bed gerold, tweede Kerstdag nog even lekker geluierd en ’s middags door naar opa en oma Knippen in Zevenaar. Daar kregen de meisjes natuurlijk weer een bult kado’s en ’s avonds gingen we eten bij restaurant de Revolutie op de markt, samen met oma Noor en opa Snor (die de Kerstdagen in een huisje middenin de bossen bij Oss doorbrachten) en vrienden Herbert en Jolanda met dochters Marit en Tirza. Supergezellig ook en lekker druk. De dag na Kerst was oma Knippen nog jarig en zijn we ’s middags nog even naar Nijmegen geweest. Vrijdagmorgen de meisjes bij opa en oma opgehaald zodat ze nog even met hun vriendinnetjes konden spelen. Eind van de middag naar opa en oma in Oss, om daar nog een keer heerlijk uit eten te gaan, samen met vriendin Judith uit Nijmegen die toevallig ook in Oss was, bij haar ouders. Wederom gezellig en gezellig en nog eens gezellig!

Toen op tijd naar bed; want op zaterdag stonden we al om 4.30 uur naast ons bedje om naar Oostenrijk te vertrekken. Berwang kun je in zes uur bereiken (als je een beetje doorrijdt…) en dat lukte in het begin ook aardig, na vier uur rijden gaf de tomtom aan dat we nog maar 2 uurtjes verder hoefden. Wel jammer dat we over het laatste uur maar liefs 5 uur hebben gedaan… en dus alsnog 10 uur onderweg waren. Anyways: veilig aangekomen, heerlijk het hotel in en genieten!!! Zondag kwam de familie Israël aan en maandag begonnen de skilessen (voor onze dames). Julie en Cato hebben drie hele dagen les gehad en op donderdag afgesloten met een slalom, waarbij ze allebei een 4e plaats hebben behaald (van ongeveer 10 kindjes). Een prima prestatie! Ze skiën steeds beter en het was erg leuk om met hen op donderdagmiddag en vrijdagochtend lekker samen te skiën. Vrijdagmiddag gingen we weer naar huis, zodat we nog lekker een zaterdag bij Petri en Mikel konden relaxen en koffers konden ompakken. En zondagochtend vlogen we weer terug naar Portugal, waar de meiden maandag weer naar school moesten. Het was een heerlijke week! Goed weer, goede sneeuw, prima hotel en een heel leuk dorp. Elke avond spelletjes met de grote kinderen en twee keer naar de Skilounge voor een gezellige après-ski. Voor herhaling vatbaar !!

En toen waren we weer terug in Cascais en konden we beginnen met het ‘inburgeren’ in ons nieuwe huis. Voor de Kerstvakantie hadden we er net drie dagen in geslapen namelijk, dus er was best nog wat werk aan de winkel. Tassen, koffers en dozen uitpakken en zorgen dat wat stuk is, gemaakt wordt. En dat valt niet altijd mee hoor, wat dat betreft lijkt Portugal best op Indonesië; iets kleins regelen is hier al snel een dag (of zeg maar ‘week’)taak. Zo is de verwarming op Julie’s kamer kapot en kan deze al drie maanden niet worden gerepareerd, zonder duidelijk reden, maar mét duidelijke facturen van pogingen daartoe, helaas. Mijn auto werd gerepareerd, maar bleek daarna nog kapotter dan ervoor en daarom rijd ik nu nog in een vervangende auto. Na de eerste vijf weken met een continu kapotte wasmachine te zitten (tot we er zelf dan maar één kochten), zitten we nu al een week met een kapotte afwasmachine. De satelliet van de tv bleek niet goed aangesloten (is nu gerepareerd), vaste telefoon is aangesloten maar doet het nog altijd niet (wel al drie keer een poging tot reparatie gedaan), door de storm viel er een boom bijna op onze woonkamer en er is hier sprake van een mierenplaag (en dan praten we niet over honderden, maar ruim duizenden!) die te pas en te onpas op diverse plekken in grote getale verschijnen. Julie kreeg een blaasontsteking (2,5 uur tot laat ‘s avonds in het ziekenhuis gezeten, met Cato want Roger was in Porto, was alleen antibiotica voor nodig en vervolgens word je naar een gesloten apotheek gestuurd en kun je weer terug om uit te zoeken waar de enige geopende apotheek van Cascais dan is) en donderdag ging ik door m’n rug en loop sindsdien als Quasimodo…. Maar verder valt het wel mee hoor!!!!

We vloeken en tieren af en toe flink, moet ik toegeven, want het weer zit ook nog eens tegen, dus het heeft de afgelopen twee weken alleen maar geregend, elke dag weer. En iedereen hier maar zeggen ‘dit hebben we al járen niet meer gehad!’, jaja, lekker dan! En toch genieten we nog steeds wel hoor, lekker op zaterdag naar Lissabon, zondag naar Sintra, de omgeving hier blijft prachtig (als het droog is ;-). En nu hebben we gelukkig wel weer leuke dingen voor de boeg: Julie heeft hard gelopen bij de Cross Country loop op de IPS en mag daarom volgende week samen met drie andere meisjes uit haar klas uitkomen voor haar school in de Algarve, dus hebben we maar een hotelletje geboekt voor het weekend. En de week erna gaan we naar de Kaapverdische eilanden, even lekker naar de zon!! Daar hebben wij zoooooooo’n behoefte aan…

Até breve!

• 28 Januari 2013 - 05:39

Wendies:

Ach ach wat sneu toch allemaal, gelukkig maar dat er nog vliegtuigen zijn die jullie naar de zon kunnen brengen