Mama, Fred en Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Mama, Fred en Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Mama, Fred en Bali

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

09 Juli 2012 | Singapore, Singapore

Vrijdagmiddag 8 juni kwamen oma Noor en opa Snor aan in Singapore voor een vakantie van zeven weken (!). Uiteraard (en gelukkig, haha) bleven ze deze zeven weken niet alleen in Singapore, maar gingen ze ook een paar dagen naar Palembang (waar mijn moeder in haar jeugd heeft gewoond) en nog een maand naar Lombok. Maar de eerste twee weken bleven ze (gelukkig) wel in Singapore en hebben ook zij genoten van de veelzijdigheid van deze qua oppervlakte eigenlijk best kleine staat.

Op zaterdag waren er de jeugd club kampioenschappen tennis en konden zij dus gelijk kennis maken met de Hollandse Club. Op zondag gingen wij even naar Orchard Road, omdat Julie en Cato nu eindelijk wel eens naar de ‘Build-a-Bear’-winkel wilden. ‘Build-a-Bear’ is een uniek en slim bedacht marketing concept. Het zit als volgt in elkaar: in de winkel kun je een knuffel (beer, konijn, aap, hond etc) uitkiezen. Deze knuffel heeft nog geen vulling en wordt vervolgens gevuld door een speciale machine, waarbij je zelf op de knop mag drukken, zodat je de knuffel ‘tot leven’ ziet komen. Voordat de knuffel wordt dichtgenaaid, mag je een hartje uit een bak pakken en dit goed tussen je handen wrijven. Zo heeft de knuffel jouw geur in zich (en bovendien bevat dit hartje een chip, zodat elke gevonden B-a-B knuffel altijd teruggezonden kan worden naar de eigenaar). Voordat het hartje erin wordt gestopt, moet je een wens doen met de ogen dicht. Als de knuffel klaar is, mag het onder een andere machine (soort afzuigkap) worden geborsteld en gekamd. En daarna… hangt de hele winkel vol met alle mogelijke gadgets om de knuffel op te leuken. Kledingsetjes, schoenen, sport outfits, Ipods/telefoons, bikini’s, noem maar op! En voordat je met je nieuwgeboren knuffel en accessoires de winkel verlaat, moet je de volgende eed afleggen (met je hand omhoog):

My bear is special,
I brought it to life.
I chose it.
I stuffed it.
Now I am taking it home.
Best friends are furever,
so I promise right now
to make my bear my
no. 1 pal!!!

Ik zei toch: en goed marketingconcept… het kost je klauwen met geld. En in dit geval opa en oma :).

’s Middags zagen wij Jakarta-vrienden Eline en Sige (met dochter Olivia en zoon Bo) op Sentosa, erg gezellig. Op maandag op naar Chinatown, naar de Buddha Relic Tooth Temple en alle andere leuke dingen die daar te doen zijn. De volgende dag had Catootje een schoolreisje naar het Science Centre, waar wij als begeleiders ook mee naartoe gingen. In het Science Centre kun je allerlei proefjes en wetenswaardigheden uittesten op het gebied van wetenschap, technologie en wiskunde. Op woensdag gingen mama en Fred zelf op pad met de bus en metro en op donderdag zijn we samen naar Marina Bay Sands gegaan, om heerlijk op het dak bij Ku De Ta te lunchen en van het uitzicht te genieten. Groot was onze verbazing toen we nadien in de krant lazen dat op hetzelfde tijdstip een Nederlandse man van deze giant boat was gevallen (gesprongen, dachten wij zelf). Later bleek het een Duitser te zijn geweest, maar desalniettemin een apart verhaal.

Op vrijdag waren er allerlei activiteiten op school waarbij ik aanwezig moest zijn, zoals een IPC voorstelling (International Primary Curriculum, een lesvorm waarbij aan de hand van thema’s wordt gewerkt) over gezond & fit van Julie’s klas (waarbij alle ouders ineens fanatiek moesten gymmen en dansen, pfff!) en een bedank-event voor alle hulpouders van het afgelopen jaar (ik was groepsouder van Julie’s groep). Maar eerst was ik nog in Cato’s klas, omdat zij alvast ging trakteren voor haar verjaardag. Zij is de laatste jaren steeds in de zomervakantie jarig, dus trakteren we altijd in de voorlaatste week van het jaar. We hadden leuke traktaties geknutseld (een kaasje met een dropveter en een muffincupje met snoepjes en een foto van Cato. En na school was het feestje, samen met vriendin Birte die ook in de zomervakantie 7 jaar wordt. Alle tien de meisjes uit de klas waren uitgenodigd voor een feestje bij GoGoBambini op Dempsey Hill, waar ze eerst een tasje van karton gingen knutselen om vervolgens in de grote binnenspeeltuin te spelen, taart eten, disco dansen etc. Een groot succes!

’s Avonds gegeten op de Hollandse Club, waar Julie een feestje van klasgenootje Diederik had. En de volgende dag weer een feestje van Emma, zo blijven we aan de gang! Zaterdagavond eten bij een van onze favoriete restaurants in Singapore: Our Village, op het dak bij Boat Quay. Heerlijke Indiase keuken, zoals je deze nergens anders vindt (zo staat dat ook lekker arrogant op de menukaart). Smullen met een prachtig uitzicht. Op zondag naar de dierentuin. Maandag zijn mama en Fred zelf op pad gegaan, naar het Fort Canningpark en het Nationaal Historisch Museum en ben ik een ochtend gaan tennissen (nou ja, meer kletsen, want het regende). Op dinsdag naar Orchard Road om kleren te kopen voor Valentijn, Madelief en Josefien bij Abercrombie & Fitch, helemaal chill om te hebben voor de jeugd van tegenwoordig. Woensdag was alweer de een-na-laatste schooldag en was er een speciale afscheidsassembly voor de kinderen die volgend jaar niet meer terugkomen. En op donderdagochtend afscheid in de klas. ’s Middags gingen wij met de kabelbaan naar Sentosa, weer eens wat anders en ook weer een prachtig uitzicht. Daar aangekomen was er een straattheater stuk over Goudlokje en de Drie Beren en mocht Julie het kleine beertje spelen (tekst in het Engels oplezen, dat kan en durft ze toch mooi!). Daarna naar Images of Singapore, een museum waarin je door de geschiedenis van Singapore heen loopt, leuk & leerzaam. Heerlijk gegeten aan het strand bij het Shangri-La en toen weer terug met de kabelbaan, in het donker. Prachtig!

Vrijdagochtend vroeg vertrokken mama en Fred voor een paar dagen Palembang, waar mijn moeder in haar jeugd heeft gewoond. Daarna blijven ze nog een maand op Lombok. Wij zelf vertrokken ’s middags naar Bali, waar Edwin (van Louise) en zijn broer Pierre de kwart triatlon in Jimbaran gingen voltooien. Ook vrienden Mulan en Yo met zoons Jason en Thomas waren naar het Keraton Jimbaran hotel gekomen, dus het was gelijk een gezellig boel! Ook Joost (van Carin) uit Jakarta deed mee aan de triatlon en we troffen er nog meer gezinnen uit Jakarta, een kleine reünie dus. Lekkere dagen gehad, de zon scheen, de zee was heerlijk, verse vis barbecue op het strand, het kon niet op!

Maandag waren we weer terug en inmiddels is Catootje 7 jaar geworden, zijn we naar Universal Studio’s geweest, naar Bangkok en Jakarta en komen morgen Jacqueline, Marcus, Evie ( 8 ), Nout (6) en Luut (4) hier, maar daarover de volgende keer meer! Een afgeleide van de wet van de remmende voorsprong is de wet van de stimulerende achterstand; met andere woorden… het komt allemaal goed met deze weblog.

• 09 Juli 2012 - 09:43

Rian:

Ook al krijg je misschien weinig sjoege;-)...ik lees 'em nog altijd met veel plezier hoor!!XXX

• 09 Juli 2012 - 18:15

Marleen:

ik ook...zucht wat een leven....en cato alweer 7 jaar! zit ze al in maat 134, zoals Femke??

lieve groet, Marleen

• 10 Juli 2012 - 01:36

Jeanne-Marie:

Haha always funny Marleen! Op een goeie dag heeft ze maat 110 aan... maar dan rollen we de broekspijpjes een beetje op ;-)! En groetjes Rian, we pakken de draad wel weer een keer op! xxx