Bem-vindos em Portugal! - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Bem-vindos em Portugal! - Reisverslag uit Cascais, Portugal van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Bem-vindos em Portugal!

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

06 November 2012 | Portugal, Cascais

Ja hoor, we zijn er… krap een week in Cascais en al druk bezig met het vinden van onze weg hier in deze nieuwe uitdaging. Vorige week woensdagmiddag om 14.30 uur Portugese tijd (één uurtje vroeger dan in Nederland) kwamen we aan, met 6 weekendtassen, 3 handbagage koffertjes en onze winterjassen. Goede nieuws is dat we die niet meer aan hebben gehad, het is hier nog altijd best lekker weer! Rond de 20 graden, dus een lange-mouwen t-shirt is wel genoeg. Erg blij was ik dat mijn vader en Liesbeth nog even naar Schiphol kwamen om te helpen met alle tassen naar de incheckbalie te brengen, waarvoor alsnog heel erg dank. En ook blij was ik dat in Lissabon de hendels op de bagagekarretjes niet te hoeven worden ‘ingedrukt’, zodat Julie en Cato ook elk een karretje konden voortduwen. Anders hadden we het niet gered hoor ;-)!

Maar eerst even terug naar Bali. Op vrijdag 12 oktober gingen we samen met de familie van der Heijden (moeder Ingrid, vader Rogier, dochter Sanne uit Cato’s klas, zoon Tom van nu 4 en baby-dochter Lotte) naar Seminyak, waar we een heerlijke private villa geboekt hadden, met kok, ibu en auto met chauffeur. Bij de prijs in! Hoe goed kan het leven zijn. Een ruim huis met een lekker zwembad in de tuin en twee grote woonkamers, 1 boven en 1 beneden (waar zelfs een vleugel stond!) en vier slaapkamers/badkamers. Wat een luxe! Het was heerlijk om de ruimte te hebben met al die kinderen en ook van de auto + sjoof hebben we gretig gebruik gemaakt om uiteraard onze vaste stekkies te bezoeken. Gado Gado, Potato Head en Ku De Ta bezochten we al op de eerste dag, waarbij Rogier en Roger ook weer een golfsurf-poging hebben gedaan (wat lang niet altijd meevalt!). Op de zondag hadden we afgesproken bij loungeclub Cocoon samen met twee andere stellen uit Singapore, nog eens 5 kinderen erbij, dus het was extra gezellig daar.

’s Avonds ‘kinderloos’ gegeten bij Sardine, wat een heerlijk visrestaurant blijft. De volgende dag gehightead (?) bij Biku en ’s avonds gegeten bij Warung Made, waar de Balinese danseressen een mooie show gaven. Op dinsdagavond ging de familie Van der Heijden weer terug naar Singapore en aten we ’s avonds op het strand van Jimbaran, waar ook Liesbeth en Erik Habers uit Jakarta naartoe kwamen. Zij zaten toevallig in Nusa Dua, waar wij op woensdag nog een middag bij hun prachtige resort hebben zitten chillen. Het was supergezellig en fantastisch, geen drupje regen en alles was even relaxed en mooi. Wat een goeie afsluiting van Indonesië!

Op woensdagavond gingen wij dus terug naar Singapore, waar we nog twee dagen in het Fraser Suites appartement verbleven. Op donderdag gingen we nog lunchen met vrienden Esther en Rick en op weg naar het restaurant… werden we nog aangereden voor het stoplicht! Terwijl we net de afspraak hadden gemaakt om deze op vrijdagmiddag in te leveren! Niet te geloven toch… Een auto remde te laat, knalde op een andere auto en die knalde achter op ons. Niet zo hard gelukkig, maar helaas wel een hele ingedeukte en bekraste bumper, lekker dan… Net op dat moment brak de hemel open dus moesten wij in de stromende regen adressen uitwisselen etc., een heel gedoe toch maar weer. Anyways: iets te laat bij de lunch gekomen, maar wel heerlijk en gezellig gegeten en daarna nog even mee naar hun huis om afscheid te nemen van Wati die daar is gaan werken en Catootje die nog een keer goed afscheid kon nemen van haar vriendin Jolie.

’s Avonds gebarbecued bij goede vrienden Berndt en Mireille en hun drie zoontjes Yannick, Ayden en Pepyn en ook daar ging het snel mis: Ayden viel een groot gat in zijn voorhoofd, waarvoor hij direct naar de dokter moest om het te hechten. Desondanks een ouderwets vertrouwde en oergezellige avond gehad.

En op vrijdag nog een beetje rustig aan gedaan in het appartement, ’s middags naar Rogier en Ingrid waar een groot deel van onze bagage al stond. Ingrids broer Patrick was die dag toevallig in Singapore, dus na het afscheid nemen (waarbij een paar traantjes werden gelaten) gingen zij uit eten, waardoor wij de kans hadden om nog even de bagage te herschikken en te douchen etc. Nou, uiteindelijk heb ik natuurlijk weer alle 8 de tassen/koffers uitgepakt en herschikt, waardoor ik vijf minuten nadat de taxi er was pas onder de douche vandaan kwam en hup door naar het vliegveld. Pffff, stressss! Maar we zijn weg. Het was heerlijk om in het vliegtuig onderuit te zakken, Nederlandse film op, kindjes slapen en langzaam vielen we zelf ook in slaap… op naar Nederland!

Zaterdagochtend 20 oktober om 7.00 uur ’s ochtends kwamen we aan en stond zoals gebruikelijk de huurauto (station) klaar, maar dat was dit keer niet genoeg… wat een bagage hadden we! Dus zuslief stond er ook bij, ook met een huurauto, want haar auto was er net een dag eerder mee uitgescheden, haha. Hoogtepunt was nog dat de meiden na de landing eindelijk eens in de cockpit mochten kijken, dat hadden ze tot nu toe nog nooit gedaan. Ze hebben ruimschoots achter het stuur gezeten. Bij Petri thuis is het altijd meteen erg gezellig en mega relaxed, er is veel ruimte en de kinderen vermaken elkaar prima. En opa Herman en Liesbeth kwamen ook nog gezellig op bezoek. Op zondag vloog Roger door naar Portugal en ging ik met de meisjes bij oma Noor en opa Snor logeren. Op maandag moest ik naar de tandarts voor de eerste behandeling van een kroon en werden de meiden opgehaald door opa en oma Knippen. Na de tandarts ging ik naar zijn huis in Nijmegen, waar zijn vrouw, mijn jaargenootje Sascha, ook woont ;-). Ze zijn onlangs verhuisd en wonen nu vlak bij ons oude huis. Een erg mooi huis en ook daar was het erg gezellig (let op: dit woord komt nog een paar keer terug).

Eind van de middag reed ik even langs het kantoor van mijn oude werk in de stad en daar kwamen toevallig Judith (Caanen) en Maartje (Aquarius) naar buiten, mijn voormalige collega’s en nog altijd vriendinnen. Gezellig! Gelijk borrelen bij Judith thuis, die een paar meter verderop woont. Maar ik had afgesproken met Judith (van Berkel), dus die kwam ook maar borrelen. En toen zijn we daarna spontaan gaan dineren bij Beau, het voormalige Chalet Brakkestein. Onwijze leuke spontane actie en erg lekker gegeten. Wat was het leuk! Dinsdag kon Judith (vB) gelukkig wat later gaan werken dus konden we nog even gezellig samen ontbijten. Daarna naar Zevenaar, waar ik had afgesproken met vriendin Wendy uit Perth! Die was toevallig ook in Nederland! Ongelofelijk toch? Afgelopen april was ik nog bij haar in Australië. Erg leuk om haar, man Dan en zoontjes Jake en Luke weer te zien. Daarna Julie en Cato opgehaald bij opa en oma Knippen en door naar Herbert en Jolanda, waar Marit en Tirza al op ons wachtten. Ook weer erg gezellig natuurlijk, vier vriendinnetjes bij elkaar (zes eigenlijk). Herbert was na zijn dubbele hernia-operatie gelukkig alweer op de been, maar nog echt niet helemaal de oude. Het is een lang revalidatieproces dat zeker niet gehaast moet worden. Op woensdagmorgen door naar Leiderdorp naar vriendin Jacqueline met Evie, Nout en Luut. Zij waren afgelopen zomer nog in Singapore/Sabah. ’s Avonds uit eten geweest met Jacqueline en lieve vriendin Louise uit Jakarta, die daar vlakbij woont. Lieve Marcus lette op alle vijf (!) de kinderen, superlief. Het was wederom ontzettend gezellig en wat niet onbenoemd mag blijven is dat Jacqueline GESTOPT IS MET ROKEN! EN BEGONNEN IS BIJ EEN SPORTSCHOOL!!! Ik dacht dat ik van mijn stoel viel… RESPECT. Echt superknap. Echt. Super. Knap!

Woensdagavond door naar Petri, waar donderdag nichtjes Anne (met nieuwbakken zoontje Flint, wat een poepie!!!) en Nina (je kunt ‘r kennen van Samen Single, net 5) langskwamen. Ouderwetse de la Croix-vrouwen gezelligheid, dat kun je niet uitleggen. ’s Middags nog even gauw wat winkelen, tjonge, daar heb ik echt bijna geen tijd voor! Vrijdag met alle kinderen, achternichtje Anouk en Fred en m’n moeder naar Drievliet. Ook daar was het heel leuk, de kinderen uit hun dak in al die attracties en gelukkig kon Anouk steeds met Cato mee (die mag nog bijna nergens alleen in, vanwege haar lengte). Anouk, nogmaals dank daarvoor! Ik moet er niet aan denken! Toevalligerwijs kwamen we daar de zusjes Marie-Claire en Josephine tegen, met hun kinderen. Petri en ik kennen hen nog uit onze jeugd en Josephine woont vlakbij Petri en is bovendien een collega van haar man Mikel. Hoe toevallig! En hoe gezellig, uiteindelijk met 9 kinderen bij elkaar dus.

Vrijdagavond bij m’n moeder geslapen met alle 5 de kinderen en zaterdag naar m’n vader, die zijn verjaardag expres vroeg vierde, zodat wij erbij konden zijn. Op 1 november was hij echt jarig. Zo’n 30 man waren er en daar maakt hij samen met Liesbeth gewoon een rijsttafel voor, alsof het niks is. Daarom had ik maar een heel toepasselijk kookschort uit Bali voor hem meegenomen met de tekst: ‘Bakso-man, Bakso-man, I wanne be a Bakso-man’! Met een foto van een Indonesisch mannetje achter een kaki lima erop. Op zondag weer naar Zevenaar, waar Marit haar verjaardag vierde (die eigenlijk eind september al jarig is, maar door de hernia van haar vader haar feestje wat later gaf). Allemaal lieve vrienden gezien, erg gezellig was het. Eind van de middag gingen de meisjes nogmaals naar oma en opa Knippen en had ik een etentje met vier leuke vrouwen in Nijmegen. Maandag nogmaals met z’n drieën naar de tandarts, ik voor mijn kroon en de meiden voor controle. Daarna geluncht in Vleuten bij Carolien en Rolf en hun allerschattigste zoontje Ties van vier, waar het ook ontzettend gezellig was. Eten en slapen bij m’n moeder, dinsdag geluncht bij m’n vader en de Albert Heijn in Waddinxveen leeg gekocht. Dinsdagavond slapen bij Petri en woensdagochtend naar het vliegveld…. Portugal here we come!

Inmiddels zijn de meiden alweer aan dag twee op de IPS (International Preparatory School) in Cascais begonnen, in hun uniformpjes… Heel schattig staat het en ze vonden dag één erg leuk. Volgende keer meer over Portugal! Até Breve!

• 06 November 2012 - 12:42

Yvonne Driessens:

Hoi Jeanne Marie. Heel veel geluk en plezier in het mooie Portugal. Ook voor de kids en je mannetje. Als we weer naar Portugal op vakantie gaan, komen we beslist langs, het is nu een reis van niets hahaha. Heel leuk om je weer gezien te hebben, en idd, de rijsttafel was weer heerlijk bij je vader en Liesbeth. Liefs Yvonne en Wil. PS: kijk nu al uit naar je volgende verslag.

• 06 November 2012 - 12:43

Marleen:

poeoehhh...wat zijn jullie weer als een razende roelie door NL getrokken...wel leuk elkaar even gezien te hebben in zevenaar. Succes en geluk toegewenst in Portugal!

• 06 November 2012 - 20:24

Jeanne-Marie:

N.B. Er staan 30 foto's bij dit bericht, ik weet niet waarom niet alles zichtbaar is. Als je naar 'foto's' gaat (bovenaan links), dan zie je ze wel. Dank voor de reacties! X

• 14 November 2012 - 15:00

Dylan:

Ik word zo misselijk van dat decadente gedoe........hotelletje hier suite daar....ohh...wat zijn ze toch voorbeeldig en succesvol....mijn pantat ya. Een crisis en ze weten niet meer wat ze moeten doen...help.....kennen de zwepen van het echte leven niet...Nee bij hun gaat alles om luxe en weet ik veel wat...Hou toch op om dat alleemaal op internet te zetten..Jaja nu weten we het wel...Jullie zijn een voorbeeld voor pantat ya......Nee, geef mij maar lekker sober leven .