Feng Shui - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Feng Shui - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Feng Shui

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

31 Maart 2012 | Singapore, Singapore

Feng Shui (spreek uit als: fang sjweej) is de meer dan 3000 jaar oude Chinese filosofie die leert hoe de omgeving het geluk kan beïnvloeden. Feng Shui betekent letterlijk wind (feng) en water (shui) en leert welke invloeden vormgeving en inrichting op het welzijn en geluk van de mens hebben, en ook hoe negatieve invloeden veranderd kunnen worden in positieve. Feng Shui gaat over de relatie tussen de mens en de leef- of werkomgeving en is gericht op harmonie tussen natuurlijke en gecreëerde vormen. Alles wat de mens maakt is in wezen niet natuurlijk, maar kan wel met die natuur in harmonie gebracht worden. Het doel van Feng Shui is om onze leef- of werkomgeving zo aan te passen dat een harmonieuze stroming van Chi (levenskracht) gestimuleerd wordt. In de Chinese filosofie draait alles om harmonie en evenwicht tussen complementaire krachten Yin en Yang, zoals mannelijk en vrouwelijk.

Singapore werd door Thomas Stamford Raffles vanaf 1819 razendsnel opgebouwd met behulp van met name Hongkong Chinezen en derhalve is Singapore zelfs in deze tijd vormgegeven aan de hand van Feng Shui. Op donderdag 15 maart ben ik meegegaan met een zogenaamde Feng Shui Tour, om te zien hoe dit tot uiting komt. En het was indrukwekkend! De trip begon bij de Kong Meng San Phor Kark Seetempel, de grootste Boeddhistische Tempel van Singapore. Gebouwd in 1920, geheel volgens Feng Shui, met deuren die schuin in het lood staan om zo de Chi (universele energie) beter te kunnen verspreiden. Daarna naar het gebouw van de University of Chicago in Singapore, tevens geheel opgebouwd om de vijf elementen water, vuur, aarde, metaal en hout met elkaar in evenwicht te laten zijn. Daarna door naar het business district en Suntec, dat opgebouwd is als een linkerhand, waarbij het Suntec Convention Centre de pols is en de overige kantoorgebouwen als duim en vingers en omheen gebouwd zijn.

Toen gingen we door naar het indrukwekkende Parkview Square gebouw. Dit ziet eruit als een gebouw waar Batman in Gotham City in zou kunnen wonen, volledig opgetrokken uit donker graniet, bronskleurig, met veel staal en glans. De reden voor deze bouw is dat er aan de overzijde van het water twee kantoorgebouwen staan van witte steen, met veel glas en scherpe hoeken, wijzend naar het Parkview Square gebouw. Op het terrein van dit gebouw zijn jaren achtereen kantoren en winkels failliet gegaan, terwijl de locatie in Singapore top is. Feng Shui masters weten het aan de hoeken van de witte gebouwen er tegenover; daar zou dermate veel negatieve energie vandaan komen dat het onmogelijk was op die plek een succesvol gebouw te plaatsen. Een Taiwanese zakenman durfde het in 2002 toch aan om er een groot gebouw neer te zetten, maar dan wel compleet volgens de Feng Shui regels. Dus is het gebouw donker en robuust (het tegenovergestelde van licht en scherp, van de gebouwen er tegenover die de negatieve energie uitstralen), heeft het geen hoeken en is het schuin neergezet (zodat de negatieve Chi erlangs kan afglijden). Voor het gebouw is een grote, gouden vogel geplaatst met zijn snavel naar de lucht gericht en staan omgekeerde watervallen (die dus omhoog stromen, echt zo!), beiden om geld naar binnen te laten stromen.

Deze techniek om positieve energie (en financiële stroom) de goede kant op te laten vloeien, wordt wel vaker toegepast. Fantastisch vind ik het verhaal van de Singapore Flyer. Dit enorme reuzenrad van 165 meter hoog met 28 cabines werd in 2008 geopend; na een bouwtraject van meer dan 3 jaar en meer dan 240 mln Singapore dollar. Het rad draaide in de richting vanuit het business district naar de zee toe, wat door Feng Shui masters al snel als onverstandig werd bestempeld. Want op die manier werd al het geld uit het business district volgens de energiestromen zo de zee ingegooid! En dat kan natuurlijk niet. Dus later in 2008 werd voor nog een paar miljoentjes even de draairichting van de Flyer veranderd; en nu draait hij keurig vanuit de zeerichting naar het business district toe. Hetzelfde verhaal geldt ongeveer voor de Merlion, het symbool van Singapore. Dit half vis half leeuw standbeeld (Singa = leeuw en vis voor het vissersplaatsje dat het ooit was) is ook voor veel geld verplaatst in 2002.

Hoe dan ook, het was een hele interessante en indrukwekkende trip door de stad! Feng Shui is nog veel meer hoor, zeker niet alleen van toepassing op de bouw en plaatsing van objecten. Zo vertelt Roger bijvoorbeeld dat bij hem op het werk veel mensen werken met hun rug naar de ramen toe. Dat is Feng Shui technisch gezien niet goed: alle energie vloeit achter je weg. Deze ramen worden daarom of vaak afgeplakt, of het bureau wordt vol gezet met spiegels, om de negatieve energie om te zetten in positieve. En zo zou je ook altijd een glas water op de linkerhoek van je bureau moeten zetten, dat dan weer altijd voor minstens 60% gevuld moet zijn. De linkerkant staat namelijk symbool voor de rode draak, de rechterkant voor de witte tijger. Aangezien draken van water houden zet je er water neer om de draak tevreden te houden en dat is goed voor jouw gezondheid. Office Feng Shui, misschien eens het proberen waard?

Inmiddels waren opa en oma Knippen weer terug van een heerlijke week naar Langkawi en gingen we op vrijdagmiddag naar Disney on Ice. Deze show hebben we in Jakarta ook al drie keer gezien en het was weer even fantastisch als altijd. Dit keer was het thema ‘Celebrations’, dus alle feesten kwamen voorbij. Kerstmis, Halloween, Verjaardagen, Valentijnsdag et cetera. Na een laatste heel gezellig weekend namen we op maandag afscheid van opa en oma en kregen we op dinsdag alweer bezoek van Bernadette en Sybren uit Jakarta, met hun dochters Fenna en Isa. En dan is het natuurlijk alweer snel ouderwets gezellig! Op woensdag vertrok Roger naar Basel, om daarna een weekend in Nederland te blijven en dan nog een week naar Praag. Dus moesten we onszelf vermaken in het weekend, wat prima lukte met op zaterdag een bezoek aan de Titanic tentoonstelling in het Art Museum en ’s avonds de prachtige light show bij Marina Bay Sands. En op zondag gezellig met Ingrid naar Sentosa, naar het Sea Aquarium. Ondertussen had Julie afscheid genomen van haar lieve vriendinnetje Merle die naar Houston is verhuisd, wat wel erg jammer is. Maar dat is onderdeel van het leven als expats. Vorige week vrijdag was het juffendag op school en verzonnen twee moeders en ik het om een K3 voorstelling te geven… hoe oud zijn we nou? Gelukkig vonden de kinderen het een groot succes! Donderdag moest Julie zwemmen voor een goed doel en had Cato een voorstelling als afsluiting van de IPC. En gisteren een oergezellig paasontbijt op school gehad en nu VAKANTIE!!!

Vanavond vliegen we naar Sydney voor vier dagen, woensdag naar Brisbane/Noosa voor vier dagen, dan gaat Roger terug naar Singapore en ik door naar Perth met de meisjes, waar ik nog tot vrijdag blijf. Oh… wat hebben we er weer zin in! Later meer…

• 31 Maart 2012 - 11:29

Wendies: