Back in the land of nasi goreng - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Back in the land of nasi goreng - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Back in the land of nasi goreng

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

15 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Drie weken in Nederland; na aankomst voelt het alsof je niet bent weg geweest, maar op de dag van vertrek voelt het alsof je juist net bent aangekomen...

Maar het was wel weer superleuk! We hebben veel familie en vrienden gezien en de meiden hebben maar liefst 5 pretparken bezocht: KidsCity, het Land van Jan Klaassen, Dolfinarium, Drievliet en Avifauna. Pffffff! Deze pretparken zorgden ook voor ontmoetingen met mensen uit Jakarta. Per toeval troffen we Sander, Sandra, Bram, David en Simon in Drievliet en op afspraak Sylvia, Gunnar en Jurre en Louise en Joris in Avifauna. In Drievliet hadden we afgesproken met Imke en Lois (en oma was er ook bij) die helemaal van Maastricht naar Den-Haag moesten komen. Het was erg gezellig, een heerlijke dag, op een flinke bui na. Gelukkig hielden Roger, Imke, de oma van Lois en Sandra erg van de attracties, zodat mijn moeder en ik steeds de dans konden ontspringen en niet zo misselijk werden als vorig jaar. Maar goed; uiteraard begon de trip in Nederland weer met shoppen op de Noordermarkt, de negen straatjes en Haarlem. Met zus en vriendinnen Jacqueline en Jotta (36 wkn zwanger!) Een goed begin is het halve werk, nietwaar?

We kwamen op zondag 19 juni aan en konden dus gelijk door naar de manege, waar Valentijn en Josefien paardrijles hebben. Voor de meiden gelijk feest, want daar verkopen ze roze koeken (Julie) en slush puppies (Cato). Na de shopdagen een nachtje naar oma Noor en opa Snor en daarna naar opa Herman en Liesbeth en het weekend naar Nijmegen. Op vrijdagmiddag mocht Julie meedraaien in haar oude klas, wat alle kinderen geweldig vinden. JULIE IS ER! roepen ze dan als ze binnenkomt en verder doet ze mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Het weekend gingen de meiden bij opa en oma Knippen logeren, zodat ik kon genieten van een weekendje Nijmegen. Op zaterdagochtend Cato’s verjaardag gevierd met haar leeftijdsgenootjes van de zwangerschapsyoga (Kiki en Daan, Stan en Floris konden helaas niet). Daarna naar een optreden van J en C’s oude balletklas, er zaten nog veel dezelfde kinderen in en het was erg leuk om weer te zien! Zaterdag kwam Roger trouwens toch een week naar Nederland (hij zou niet komen, maar ineens kon het toch) en kon dus met z'n dochters mee naar zijn ouders. We logeerden bij Judith en wij gingen zaterdagavond uit eten met de collega's van mijn laatste werk (GC Solutions, nu Development Room) en op zondag met wat vrouwen van het dispuut. Supergezellig allemaal. Op maandag nog even langs de makelaar, want helaas helaas: de huurders gaan uit ons huis. We mogen niet klagen, want ze hebben er twee-en-een-half jaar naar volle tevredenheid van beide kanten gewoond. Maar toch jammer en op zoek naar nieuwe, geschikte kandidaten. Dus als iemand iemand weet?

Daarna kids opgehaald en twee nachtjes gelogeerd bij vrienden Herbert en Jolanda met dochters Marit en Tirza, die morgen hierheen komen voor 3,5 week vakantie. We gaan ook nog met hen naar Bali en Singapore, dus dat wordt een feest! Het weekend bij tante Petri doorgebracht. Op donderdagavond hadden haar kinderen de 'soundmixshow' op school, waar vrijwel alle kinderen een optreden doen om het jaar af te sluiten. Petri had met andere moeders een 'make-over' voor de juffen geregeld, dat was een groot succes. Het stond de volgende dag zelfs op de voorkant van de Haarlemse krant! Op zaterdag vierde Cato haar 6de verjaardag. Een mooie dag met (te)veel kado's. Daarnaast had Peet geregeld dat er ook een jurken- en rokkensale was van vriendin Maria (www.mariarobles.nl), nou dat was wel een succes! Gelukkig had P ook nog wat overhemden in de aanbieding... zodat de mannen niet met lege handen naar huis hoefden. Van zondag t/m dinsdag logeerden wij bij Jacqueline en Marcus in Leiderdorp met draakjes eh... droppies Evie, Nout en Luut. Supergezellig weer en ook superzonnig weer, lekker geluncht bij de Theetuin Leidsehout en vervolgens zelf pizza's gemaakt. Dinsdagochtend even langs het huis van Louise, Edwin en Joris gereden, dat op een steenworp afstand ligt. Leuk huis, wat ik er van kon zien. Het was namelijk helemaal afgeplakt ivm de schilder. Dinsdagmiddag naar Carolien en Rolf met Ties, waar het echt warm was en de kinderen heerlijk met water hebben gespeeld. 's Avonds lekker in de tuin gegeten met nog wat meiden van het dispuut en toen nog een nachtje naar oma Noor en opa Snor. 's Morgens met alleen Cato naar vriendin Carlotte in Utrecht, die op het punt stond een baby te krijgen. En verrek... de dag erna werd het geboren! Op de uitgerekende datum, knap gedaan! Ik ben erg benieuwd naar foto's van Enora! Vriendin Wendy kreeg in Perth overigens op die dag tweede zoon Luke. Congrats! Hij ziet er zooo knap en lief uit... Daarna kwamen opa en oma Knippen lunchen en de volgende dag gingen we nog naar de Nederlandse film Penny's zomer. Vrijdag Avifauna met opa Herman en Liesbeth, waarna we in het Van der Valk-hotel hebben gegeten met Mark-Peter, Mariëtte en Gabriëlle. Konden we elkaar toch nog even zien! Het weekend weer naar zus Petri om de laatste inkopen te doen en alles te (her)pakken.

Zondag geluncht in Almere met oom Pierre en tante Monica, oma Noor en opa Snor, heerlijk aan de haven. En toen was het alweer maandag… de dag van vertrek. ’s Middags kwam opa Herman nog een laatste keer lunchen en toen was het toch echt tijd om naar Schiphol te gaan. Met de auto van BB&L is het toch wel heel handig geregeld, uitstappen, inleveren, inchecken en klaar! Nog even een laatste vette hap bij de Nederlandse Mc Donald’s (echt wel veel lekkerder dan de Indonesische) en toen naar onze plekken. De reis ging zeer voorspoedig, de meiden sliepen al voordat het eten was opgehaald en hebben geslapen tot een half uur voor de landing in Kuala Lumpur. Ideaal! Ik slaap nooit zo best in een vliegtuig, maar had wel lekker de tijd om wat Nederlandse films te zien (Alle Tijd, Sonny Boy, goeie films hoor!) en uit te rusten. In Kuala Lumpur even rondgestruind, tanden gepoetst en het laatste stukje naar Jakarta vloog (leuke woordspeling he) voorbij. In de auto naar huis lekker gedut en toen was het weer alsof we nooit zijn weggeweest. Zucht.

De eerste nacht sliep ik prima; want ik had niks geslapen en was dus te brak om m’n ogen open te doen. De meiden zijn wakker geweest van 1 tot 5 uur ’s nachts geloof ik, maar ik heb er weinig van gemerkt, haha! Ze zijn zelf naar beneden gegaan om eten te maken en een filmpje te kijken, ideaal: hoe groter, hoe makkelijker! Inmiddels zijn de tweede en derde nacht ook achter de rug en had ik de strategie bedacht om niet voor 22.00 uur ’s avonds naar bed te gaan, zodat de kans groter was dat ze zouden doorslapen. Dus ben ik eergisteren t/m 21.00 uur ’s avonds in een shopping mall gebleven (draaimolen, pizza eten) en daarna pas naar huis. Toen spelletjes gedaan aan tafel en nog een film gekeken in bed. Ondanks dat we de hele dag niet geslapen hadden was iedereen klaar wakker om 00.00 uur ’s nachts. En dan begint de emotionele incontinentie; die meiden van mij (die normaal gesproken niet echt snelle huilers zijn) beginnen te brullen om van alles en nog wat. Maar echt hartverscheurend snikken: ‘ik wil nog in Nederland zijn’, ‘ik wou dat papa er al was’, ‘ik wil nog wat eten’, ‘ik lig niet zo lekker’. En zo voort.

Ze liggen aan weerszijden van mij (omdat Roger nog in Singapore is, die komt straks weer hier), dus gesnotter van beide kanten. Maar ook daar heb ik de juiste strategie voor gevonden (al doende leert men): gewoon negeren en blijven zeggen dat ze moeten gaan slapen. Als je gaat troosten dan breken de sluizen namelijk echt open, weet ik uit ervaring. En ze sliepen binnen 10 minuten allebei en beiden de hele nacht door tot ’s morgens 9.30 uur! Op nacht twee én drie!

Dat ziet er dus goed uit! Gisterenavond zijn we gaan eten bij vriendin Mira, dus kon ik ze ook weer lekker wakker houden. En vanavond komt dus de vader des huizes samen met de vakantiefamilie… dus dan wordt het vast weer supergezellig!

Voor iedereen in Nederland: nog een fijne vakantie (want dat gaat allemaal net beginnen, toch)?

• 15 Juli 2011 - 12:23

Wendies:

Jaloerssssssssssssss...............wij moeten nog een jaar wachten voordat we weer naar Nederland gaan ;-( Maar ja, heb er inmiddels wel een schatje bij. Wat een lief kind heb ik erbij gekregen (had ik dat verdiend??) Ff afkloppen, maar slapen joh dat ventje, heerlijk. Jake vindt het ook allemaal super. Volgende week gaat Dan weer werken, maar heb ik mijn Mutti nog hier. Zij gaat 10 augustus weer terug, dus we hebben nog even. Hoop je snel ff op skype te spreken en natuurlijk om mijn mooie ventjes te showen. xx

• 22 Juli 2011 - 09:57

Hallo Daar!:

tja, wij hebben jullie gemist. Hoe is het nu met de familie Roes? hoop dat het gezellig is en dat jullie genieten. Ik ga morgen met Femke naar de verjaardag van Noa, 5 jaar alweer...

groetjes daar!
    \