Kerstvakantie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Kerstvakantie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Kerstvakantie

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

21 December 2011 | Singapore, Singapore

Het is Kerstvakantie en het regent onophoudelijk. Echt regenseizoen hier in Singapore, met bakken uit de lucht. Gelukkig gaan we morgen voor ruim twee weken naar Vietnam, ’s kijken hoe het weer daar is. Volgens mij in het noorden ook nat (en koud), maar het zuiden moet wel lekker warm zijn, hopen we. Erg veel zin in!

Eerst de afgelopen maand… een maand vol festiviteiten en hoogtepunten. Zoals Julie’s achtste verjaardag op 24 november, wat een feest. Als popiejopie wilde ze natuurlijk de hele klas (17 kinderen + 1 meisje uit de andere groep 5) uitnodigen, dus daarvoor hadden we Sky Gym afgehuurd. Dat is een grote gymzaal, met allerlei toestellen en zachte matten enzo, waar je een heel actief programma kunt doen van twee uur. Prima, met al die wildebrassen! Maar dat kon pas op zondag 4 december, dus op haar verjaardag zelf bracht ze 7 meisjes mee naar huis om taart mee te eten en armbandjes te vlechten. Een digitaal fototoestel had ze gevraagd, een echte, en gekregen natuurlijk. Dus die is wel weer binnen voor een jaar!

’s Avonds had ik zelf een ‘vrouwendiner’, georganiseerd door vriendin Esther (de moeder van Julie’s beste vriendin Merle), die in april naar Houston (of all places!) gaat verhuizen. Het was een diner in het thema ‘Texas’, dus vrijwel iedereen was als cowgirl uitgedost. Heel leuk gedaan, met een soort ranche in de achtertuin en een heerlijke Italiaanse cateraar. Verder was alle 30 vrouwen gevraagd een quote, zinsnede, uitspraak, gezegde of iets dergelijk voor Esther op te sturen en daarvan was een mooi boekje gemaakt. Dat boekje ging rond en iedereen mocht zijn eigen stukje voorlezen. En zo werd het een hele indrukwekkende, ontroerende maar zeker ook grappige avond.

Zaterdag mocht Cato (toch nog) afzwemmen voor diploma B. Zwemjuf Nancy vond haar in eerste instantie niet goed genoeg zwemmen, maar had daar niet veel over tegen mij gezegd, dus toen alle kindjes hun afzwembriefje bij haar mochten ophalen zei ze plots tegen Cato ‘ga jij maar naar je moeder!’. Niet zo leuk dus, en toen ik dat zei mocht ze van Nancy extra zwemlessen twee weken lang en toen mocht ze toch afzwemmen. Nou, met vlag en wimpel hoor! Hartstikke blij natuurlijk (haar ouders… haha!). In the pocket. Nu op voor diploma C.

De week erna gingen we met een paar ouders (moeders zijn dat eigenlijk altijd) pepernoten bakken op school met de kinderen, voor het Pietendiploma. Erg geslaagd allemaal. En op vrijdag kwam de grote vriend zelf op school, met een heleboel Pieten. De school was inmiddels helemaal omgetoverd tot Sinterklaas-domein en zijn komst was erg leuk. Hij was natuurlijk al een paar keer bij ons thuis geweest ’s nachts, om kadootjes in de schoen te doen. Julie’s klas deed dit jaar voor het eerst surprises, dus er is volop geknutseld. En heeeel toevallig maar echt waar had Julie Merle getrokken en Merle Julie! Dat was wel makkelijk, want Merle houdt van sushi, dus hebben we een grote sushi gemaakt. En Julie kreeg een mooi speeldoosje met daarin haar kado.

En op zaterdag was het vroeg dag: om 6 uur ’s morgens landden mijn zus Petri en haar dochter Madelief (11) namelijk op Changi Airport! Wat een feest! Onze eerste uit Nederland afkomstige gasten. Heel erg leuk om hen weer te zien natuurlijk, ze kwamen bijzonder fris en fruitig uit het vliegtuig (ondanks dat ze niet veel hadden geslapen, het was een dagvlucht). Gauw naar huis (hier is dat maar 40 minuten rijden, wel lekker hoor!) en even ontbijten. Daarna even een tukkie gedaan (ik ook, was tenslotte wel al om 5 uur opgestaan :)) en om 14.30 uur naar vrienden Rogier en Ingrid, waar Sinterklaas nog een keer met twee Pieten op visite kwam. Mét een hele grote zak vól kado’s! Toch knap dat zo’n oude man álles weet hè: dus er zaten ook kado’s voor Madelief bij. Uitpakken, pepernoten eten, sap drinken, uitpakken, even spelen, nog meer uitpakken… eind van de middag gingen we moe maar voldaan weer naar huis. Voorlopig hebben die kinderen meer dan genoeg van alles!
Zondag dus het feestje van Julie bij Sky Gym, wat ook een groot succes was. Weer 18 kadootjes gescoord… inmiddels heb ik maar weer grote schoonmaak gehouden in de kinderkamer en 4 grote vuilniszakken aan de straat gezet. ’s Avonds gegeten bij de Hollandse Club, dan hebben ze dat ook even gezien. Ook toen regende het al elke middag, zeker vanaf een uur of 3. Wel jammer, want zwemmen zat er dus niet in. Madelief dook wel elke ochtend in het zwembad, alleen het is toch een beetje saai in je eentje, als de andere meiden op school zitten. Maar gelukkig kon ze vaak wel mee winkelen met haar moeder en tante, wat ze natuurlijk ook hartstikke leuk vond (NOT! Haha… arm kind. Het was wel elke middag feest als haar nichtjes weer thuis kwamen).

Op maandag de kinderen naar school gebracht en de ‘Kerstassembly’ gezien, waar alle leerkrachten het Kerstverhaal gingen uitbeelden. Altijd goed voor de algemene ontwikkeling. En daarna op naar de shoppingmall, geen tijd te verliezen natuurlijk. En er zijn er zóveel hier! Great World City, Tanglin Mall, Paragon, Ngee Ann City, Takashimaya, maar ook buiten Orchard Road is genoeg te doen, Dempsey Hill, Holland Village, Cluney Court, enzovoort. Shoppen en eten, dat waren zeker de eerste twee dagen wel de hoofdzakelijke bezigheden, as always. Woensdag naar Sentosa, lekker aan het strand gezeten, met gelukkig heerlijk zonnig weer. ’s Middags zou Cato zwemles hebben, maar dat verregende weer volledig. En op donderdag naar Chinatown, lekker over de markt geslenterd, naar het historical museum geweest en een leuke, nieuwe, Franse, hippe wijk achter Chinatown ontdekt (bij het Scarlet Hotel). Vrijdag nog de laatste shoppings gedaan, nog een keer lekker uit eten geweest bij Picotin en toen was het langzaam tijd om weer naar het vliegveld te gaan. Een week is eigenlijk echt te kort!! Maar het was wel erg erg supergezellig!!

De trip van P & M eindigde ook nog hectisch; want Roger bracht ze naar het vliegveld en net toen ik de kinderen naar bed wilde doen kwam Siti (onze hulp) al aanrennen: ibu Petri’s telpon! Ibu Petri’s telpon! Lag haar I-phone nog op de tuintafel achter buiten… Dussss. En toen? Ik Roger bellen, maar die was de hele week in Bangkok geweest en had zijn telefoon nog op ‘meeting’ staan… Niet bereikbaar. En ik maar dubben; zal ik in een taxi stappen of niet… maar als ik dat doe en Roger rijdt ondertussen weer naar huis, dan kan ik Petri helemaal niet bereiken… Afijn, 10 minuten voor aankomst ontdekt P dat ze haar telefoon niet heeft en ziet Roger 17 gemiste oproepen op zijn scherm. Dus hij snel bellen en ik snel in een taxi. Vlak voor het inchecken was ik er, dus dat was weer een geluk bij een ongeluk! Zou toch wel onhandig geweest zijn, werktechnisch enzo… een telefoon die in Singapore ligt.

Inmiddels stond de hele school al ruim in het teken van Kerst, want de laatste week voor de Kerstvakantie brak alweer aan. Afgelopen donderdag waren er ’s morgens optredens van alle klassen en ’s avonds een Kerstdiner in de klas, waar de groepsmoeders ook bij aanwezig mochten zijn (en ik ben groepsmoeder van Julie’s klas). Erg lekker gegeten en erg goed bediend door de twee ‘serveervaders’. Haha! Na het Kerstdiner snel de meiden naar bed gebracht en doorgereden naar Changi Airport, waar mijn zwager Mikel twee uur een tussenstop had op de terugreis van zijn 3 weken durende reis naar Australië. Dat was wel even leuk; verhalen gehoord en foto’s gekeken.

Vrijdag de laatste schooldag, om 12.00 uur uit. Tot over drie weken iedereen! ’s Middags naar de tandarts, want Julie’s aangezette voortand was weer afgebroken. Helaas is hij nog afgebroken… ze vond het toch eng en akelig en toen huilen en steeds harder huilen… we proberen het een andere keer wel weer. Pfffff! Het weekend nog even lekker uit eten geweest op de Boat Quay, maandag wat geshopt voor de vakantie, vioolles van Julie en ’s avonds gezellig gegeten met vriendin Elburg en dinsdag kwam Liesbeth uit Jakarta hierlangs met schoonzus Ans (uit Nijmegen, toevallig!). Zij gaan 10 dagen in ons huis als wij in Vietnam zijn, ideaal, ook voor Siti. ’s Middags met de kinderen naar een leuk speelparadijs en ’s avonds kwamen twee vriendinnetjes logeren: Merle en Sanne. Jammer dat ik Sanne vannacht om 2.30 uur weer thuis heb afgezet… ze wilde toch liever thuis slapen. En nu de laatste dingen verzamelen voor de vakantie en dan even heerlijk naar een ECHT Aziatisch land!

Chuc Mung Nam Moi!! (Gelukkig Nieuwjaar in het Vietnamees)

• 23 December 2011 - 07:10

Wendies:

Fijne kerst in Vietnam! Tot in het nieuwe jaar. Wij hebben ook een gezelig huis vol Hollanders, helemaal leuk. xx

• 26 December 2011 - 16:50

Lijn:

Hallo lieve Sjampie, Roger, Julie en Cato,

Ik hoop dat jullie heerlijke kerstdagen achter de rug hebben en dat jullie met z'n allen genieten in het mooie Vietnam. Dat is weer eens een keer iets anders dan anders....
    Hier staan 2 fijne vakantieweken voor de deur en daar genieten we al volop van.

Voor jullie een heel goed uiteinde en een nog mooier begin van 2012 gewenst! Dat het maar een mooi, bruisend, energiek, avontuurlijk, liefdevol en gezond jaar mag worden!!!

Lieve groet, Lijn XXX