Holland in de Herfst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Holland in de Herfst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Holland in de Herfst

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

05 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Pepernoten, pepernoten, pepernoten, pepernoten! Dat was een keer leuk zeg, Holland in de Herfst met alle Sinterklaas lekkernijen in de schappen! We hebben ons ongans gevroten, zoals altijd als we in Nederland zijn.

Voordat het herfstvakantie was hebben de meiden nog twee keer een hockey toernooi gehad, waarvan er één helaas verregende. Op zondag 9 oktober was er een heel leuk concert van de US 7th Fleet Band in de Botanische tuinen, wat een beetje dixieland klinkt, maar zij speelden covers van Bruno Mars, Katie Perry, Michael Jackson, Stevie Wonder… en echt heel goed! Het hele park swingde (of is het swong?), dus dat was een zeer geslaagde avond. En op de maandagochtend erna trad Cato’s klas op bij de assembly op school.

Op 14 oktober middenin de nacht vertrokken we naar het vliegveld. De vlucht vertrekt normaal gesproken om 00.20 uur, wat al een zeer fijne tijd is met kleine meisjes natuurlijk, maar als toetje was-ie ook nog eens 1,5 uur vertraagd, zodat we pas om 2 uur ’s nachts de lucht in gingen. En die stoere dames van ons zijn gewoon opgebleven! Tot in de taxi dan… Cato lag voor het inchecken nog even te tukken op de koffers (zie foto), want toen was het lichtje wel echt uit. Het is een rechtstreekse vlucht vanuit Singapore, wat natuurlijk heerlijk is.

Voor mij was het een extra fijne vlucht, want ik mocht zowaar op Roger’s business class stoel zitten en hij ging met de meiden economy. Dan weet hij ook eens hoe dat is… haha. Roger moest namelijk de dag na aankomst alweer door naar het hoofdkantoor in Zwitserland, vandaar. Dus ik had een heerlijk relaxte vlucht met een veel lekkerdere stoel en veel lekkerder eten. Alleen jammer dat een meneer schuin achter mij tijdens de vlucht overleed… wat toch wel een rare gewaarwording is. Deze meneer is gewoon languit op de stoel blijven liggen (ja, hij kan niet anders, dat snap ik ook wel, maar hij is niet verplaatst ofzo) tot na de landing. Best raar voor bijvoorbeeld de meneer naast hem bij het raam, die op een gegeven moment ook maar gewoon zijn ontbijtje zat te eten. Toen we geland waren kwam de marechaussee binnen om het verhaal van zijn overlijden op te tekenen, dit duurde gelukkig niet zo lang. En daarna mochten wij allemaal het vliegtuig verlaten en is de overleden meneer waarschijnlijk als laatste eruit gehaald. Heel apart en natuurlijk erg sneu voor zijn familie.

We zouden om 07.00 uur aankomen maar dat werd zo rond 09.00 uur, dus na het ophalen van de koffers en de auto kwamen we rond 10.00 uur aan bij zus Petri en zwager Mikel (Java/Bali/Singapore 2010) in Santpoort-Zuid. Daar kwamen ook mijn vader en Liesbeth ontbijten, dus het was meteen gezellig met zijn elven. Daarna zijn we doorgereden voor een lunch bij mijn moeder in Gouda en eind van de middag naar mijn schoonouders in Zevenaar. En voor het eten schoven we aan bij onze vrienden Herbert en Jolanda met dochters Marit en Tirza, die deze zomer in Jakarta/Bali/Singapore waren. Dus dat was me gelijk een dagje wel!!! En natuurlijk supergezellig.

Op zondag ging Roger dus door naar Zwitserland, logeerden de meiden bij opa en oma Knippen en ging ik naar Nijmegen naar vriendin Judith, waar we nota bene even lekker in het zonnetje in de tuin hebben gezeten. ‘s Middags heerlijk geluncht bij café de Blonde Pater en daarna met vriendin en oud-collega Maartje erbij heerlijk gegeten bij De Grut. Daar schoof later op de avond vriend en oud-collega Mike ook nog aan en was het weer even gezellig als altijd. Nostalgie in Nijmegen!

Op maandag na het ontbijt heb ik vriendin Charlotte in Utrecht bezocht, die in juli geheel alleen(staand) dochter Enora heeft gekregen. Wat een schattig, lief en mooi baby’tje! Ze was nog maar drie maanden oud, maar al zo alert en wijs keek ze de wereld in. Echt een poppetje. Terug naar m’n schoonouders om de meisjes op te halen, die natuurlijk weer flink waren verwend met een bezoek aan het land van Jan Klaassen in Doetinchem en De Spelerij in Dieren. Weer gegeten en geslapen bij Herbert en Jolanda en op dinsdag eventjes geshopt in het winkelcentrum van Duiven, want het regende behoorlijk. Julie ging die ochtend met Marit mee naar school, een vast ritueel sinds drie jaar. De kinderen uit de klas vinden het geweldig en Julie zelf ook. ’s Middags naar Nijmegen waar we de nieuwe huurders van ons huis even hebben begroet en de kinderen uit Julie’s oude klas, die toevallig toch rond die tijd uit school kwamen. Ze vonden het erg leuk om Julie op het schoolplein te zien staan. Toevalligerwijs kwamen we ook nog twee leidsters van de crèche tegen die aan de wandel waren met wat kindjes. Wel leuk hoor, want toen we uit Nederland vertrokken, zat tenslotte Cato nog bij hen!

Dinsdag eind van de middag naar tandarts Bas in Oss, waar Julie’s afgebroken voortand (tegen de zwembadrand aangezwommen) weer is aangezet en haar kiezen zijn geseald. Daarna weer terug naar Nijmegen, want we mochten bij de tandarts thuis mee-eten. Zijn vrouw Sascha is namelijk een jaargenoot van het dispuut en daar werden we lid van in 1991, wat een tijd geleden alweer. Zij hebben drie kinderen (Sanne, Mart en Jinte) en het was dus een gezellige boel aan tafel. En na het eten reden we helemaal naar Gouda, waar we sliepen bij oma Noor en opa Snor en waar nichtje Josefien ook was.

Woensdag gingen we naar KidzCity in Utrecht, een enorme overdekte speeltuin. Daar kwam mijn zus ook naartoe met vijf kinderen (twee vriendinnetjes) en vriendin Jacqueline met haar drie ook. Een dolle boel dus! Eind van de middag naar Jacqueline en Marcus (Jakarta/Sumatra/Bali zomer 2009 en waarschijnlijk Singapore en nog iets 2012) in Leiderdorp. Marcus haalde Roger op van het vliegveld om 18.00 uur en ik ruimde het huis op van Jacqueline. Grapje! Daar is geen beginnen aan… ze zijn namelijk de hele benedenverdieping aan het verbouwen, haha. Aan de achterkant is 2 meter aangebouwd en er komt een compleet nieuwe woonkeuken. Het zag er erg groot uit al en we zijn heel benieuwd hoe het eruit zal zien als het klaar is. Een beetje kamperen dus, maar we hebben lekker gegeten bij de Chinees in de Winkelhof. Op weg naar huis deden we nog wat boodschapjes bij de Albert Heijn en kleine Luut van drie vraagt aan de man achter de klantenservice ‘heeft u nog dierenplaatjes?’. De man aarzelt geen moment, draait zich om, pakt een flinke doos uit een kast hélemaal vól met dierenplaatjes en geeft die aan Nout, die zijn armen uitstrekt. Nout kijkt even flabbergasted naar de doos… en SPRINT de Albert Heijn uit. Zo grappig! De actie was natuurlijk allang afgelopen en zo komen zij ook van hun voorraad af. Nou, de buit is mooi verdeeld, we hebben plaatjes genoeg! Thuis nog wat limonade aangelengd in het fonteintje van de wc beneden en alle kinderen naar bed.

’s Morgens naar Naturalis in Leiden, een erg leuk museum voor volwassenen en kinderen. ’s Middags naar mijn moeder, lekker geluncht, waarna Roger met de meiden bij zijn ouders ging logeren en ik lekker rustig bij mijn moeder bleef. Daar was neefje Valentijn van 12 (middelbare school inmiddels!) ook, dus dat was extra gezellig. Even gewinkeld in het winkelcentrum en daarna lekker spelletjes gedaan en tv gekeken. De volgende morgen naar vriendin Carolien en man Rolf en zoon Ties (3) in Vleuten, waar we even hebben gewinkeld in het nieuwe winkelcentrum. Mooi geworden hoor! En erg leuke, hippe winkels. Daarna geluncht bij C en R met Roger en de meiden en daarna weer doorgereden naar Leiderdorp, maar dit keer naar Edwin, Louise en Joris (6), die na Jakarta weer in Nederland wonen. Heel leuk om ze weer te zien, we waren zo close die jaren in Jakarta. Ze hebben hun draai weer gevonden in Nederland, Louise gaat binnenkort weer aan het werk, Edwin heeft een leuke baan en Joris doet het super op school (en bij de voetbalclub!).

’s Avonds naar Santpoort-Zuid gereden en op de A4 kwam zooo toevallig Petri naast ons rijden, die hadden gegeten in Wassenaar! Dus reden we achter elkaar aan naar haar huis. Zaterdag lekker rustig aan gedaan bij P thuis, even gewinkeld terwijl Roger op vijf kinderen paste (Mikel moest werken). ’s Avonds Roger op Schiphol afgezet en doorgereden naar Waddinxveen, waar mijn vader zijn 70ste verjaardag vierde. Hij had een gezellige, kleine groep mensen uitgenodigd en natuurlijk weer een overheerlijke rijsttafel gemaakt voor iedereen. Ongelooflijk toch hoe Liesbeth en hij dat altijd weer voor elkaar krijgen! Het was een heel gezellig feestje en mijn vader was erg blij met zijn verrassingskado: een wensendoosje met daarin 71 wensen opgetekend door al zijn dierbaren. Deze wensen hebben Petri en ik verzameld in de weken voorafgaand aan het feestje, en ze daarna uitgeprint en opgerold en in een Chinees doosje gestopt, samen met een pincet. En zo kan hij elke dag een wens (of spreuk) trekken, waar hij vast heel vrolijk van wordt of die hem aan het denken zet. Er waren hele grappige inzendingen, zoals ‘don’t eat yellow snow’ van mijn neef in Amerika of ‘zit ik in een dip, dan bel ik opa voor een kip’ van neef Valentijn (omdat opa Herman van die heerlijke Indische kip kan maken. Zie foto.

Bij opa Herman en Liesbeth geslapen en de volgende dag weer na het ontbijt terug naar zuslief in Santpoort, want daar kwamen mijn nichtjes Anne (met man Dave) en Nina. En die hadden ook leuk nieuws: Anne is namelijk zwanger!! Wat een leuk vooruitzicht. Ook Nina is helemaal opgetogen en probeert zich als tante zoveel mogelijk in the picture te spelen (deed ik vroeger ook hoor!). Zo vindt zij ‘nicht of neef’ veel te ver weg klinken en wil ze het liever over ONZE BABY hebben als het kindje eenmaal geboren is. En vond ze het jammer dat Anne geen tweeling krijgt, want dan had zij er misschien wel eentje gemogen… Jaja, vast!

Zondag nog bij Peet gebleven, ’s avonds kwamen vrienden Pieter en Rian met zoon Joshua (Java, Bali 2010) en Cees en Andrea met zoon Morris en dochter Bonnie eten. Een gezellige drukte! En maandagmorgen naar de Noordermarkt. Het was best koud die dag, dus gelukkig konden we snel een kopje koffie drinken met Jacqueline, die daar ook even was. En later hebben we geluncht met Jotta, nadat zij haar drie maanden jonge zoontje Just van de crèche had gehaald. Wat een poepie, een prachtig, lief jongetje! Maar helemaal blond en blauwe ogen, niks Jotta’s aan!

Op maandagavond weer naar Waddinxveen, om nog een keer te eten bij opa Herman en Liesbeth, daar geslapen en de volgende dag naar het Museon in Den-Haag. We wilden eigenlijk naar Corpus in Leiden, maar dat was helaas uitverkocht. Maar het Museon is ook een erg leuk museum voor kleine kinderen, waarin ze lekker kunnen knutselen en allerlei leuke proefjes kunnen uitvoeren. En er is ook nog een mooie foto gemaakt van een Neanderthaler vrouw.

Dinsdag eind van de middag reden we naar oma Noor in Gouda. De volgende dag kwamen daar opa en oma Knippen op bezoek en Jolanda met Marit en Tirza. De vier meisjes speelden honderduit en ’s avonds ging ik weer naar Leiderdorp, zonder kinderen dit keer. Daar kwam Celesta, een andere goede vriendin uit Jakarta, naar Louise. Met z’n drieën (en onze mannen) hebben wij het Gooische Vrouwen afscheidsfeest gegeven, omdat Celesta naar Washington en Louise naar Nederland verhuisde. Wat was het gezellig om weer met z’n drieën bij te kunnen kletsen, dat was al vanaf juni niet meer gebeurd! We hebben heerlijk gegeten bij een Italiaans restaurant in Leiden en zijn weer goed op de hoogte hoe het iedereen vergaat. Het is wel anders, wonen in Leiderdorp, Washington of Singapore, vergeleken met Jakarta. Sommige dingen zijn beter, maar andere dingen (zoals alle hulp in huis!) missen we echt wel. Ik mag niet klagen natuurlijk, met Siti!

Donderdag ben ik nog een beetje bij m’n moeder gebleven en rond de middag naar Petri gereden, voor onze laatste Hollandse nacht. Vrijdag de laatste inkopen gedaan en om zes uur naar Schiphol gereden. Auto ingeleverd, ingecheckt, Mc Donald’s gegeten, geboard (?) en opgestegen… dat was het weer! Time flies when you’re having fun, het blijft hetzelfde liedje. Maar we hebben erg genoten van Holland in de Herfst!!