Pulau Ubin, Kuala Lumpur en Sinterklaas - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Pulau Ubin, Kuala Lumpur en Sinterklaas - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Pulau Ubin, Kuala Lumpur en Sinterklaas

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

22 November 2011 | Singapore, Singapore

En toen waren we weer terug in Singapore, met jetlag en winterjassen in de hand. We kwamen op zaterdag aan en dus waren er maar twee dagen om in het ritme te komen; maandag begon de school immers weer. Op zaterdagavond brachten we gelijk een bezoekje aan vrienden Mulan & Yo uit Jakarta, die in Singapore waren omdat hun zoon Jason last had van zijn maag. En gelukkig werden de meiden ook zondag gelijk goed bezig gehouden met een verjaardagstaartje bij Tom (broertje van Sanne) en ’s middags een Halloween-feest op de club. Erg leuk georganiseerd, met in elke ruimte een andere activiteit. De meiden waren mooi verkleed, met hun pakjes uit de Etos (zie foto). Maandag de kinderen om 7 uur uit bed gerukt en hup: naar school. Dat ging zowaar prima. Op dinsdag heb ik koffie gedronken met Liesbeth uit Jakarta, die ook om medische redenen in Singapore was (de medische hulp in Jakarta laat wat te wensen over, dus als er iets is, wordt er vaak naar Singapore gevlogen). En om diezelfde reden kwam Sacha die dag bij ons logeren. Cato had zwemles na school (nou ja, dat was de bedoeling, maar het regende te hard) en Sacha kwam daarom met de taxi rechtstreeks naar de Hollandse Club. Julie at bij vriendin Merle en Cato at wat op de club, zodat Sacha en ik ’s avonds gezellig met z’n tweeën een hapje konden gaan eten in Holland Village. Roger zat die week in Jakarta en Taiwan, dus was het bezoek van Sacha extra gezellig voor mij. Op woensdag gingen Sas en ik nog even shoppen op Orchard Road, waarna zij weer terugvloog naar Jakarta. Meiden ’s middags hockey en ik ’s avonds tennisles. Verder de gebruikelijke aangename koffie- en lunchafspraken en op vrijdagavond ging ik wat eten met Elburg, die ik ook ken uit Jakarta en die hier nu ook woont. Een gezellige Jakarta-week dus eigenlijk!

Vervolgens hadden we een lang weekend, in verband met hari raya op maandag. Zaterdag lekker rustig aangedaan, maar wat dan wel bijzonder is, is dat de meiden dan ineens WEL om 6.45 uur in de slaapkamer stonden! Terwijl ik ze de HELE week, van maandag tot en MET vrijdag om 7.15 uur wakker moest schudden! Ik begrijp écht niet hoe die biologische klok van die kinderen werkt….

Afijn, vanwege het lange weekend gingen we van zondag op maandag met vrienden Rogier en Ingrid (en kinderen Sanne en Tom) naar Pulau Ubin, een klein eilandje ten noordoosten van Singapore. Daar kun je lekker fietsen en is alles nog enigszins primitief, zo ook het ‘resort’ waar we sliepen. Niks zwembad, niks lekker bed, gewoon primitieve kamers met (zeer) primitieve douches… zoals reizen op Java, eigenlijk. Maar het was wel erg gezellig. Het hele eiland over gefietst, wilde zwijnen, een mooie beo, een mooi blauw meer en een vijver vol prachtige vissen en roggen gezien en lekker Chinees gegeten. Op maandag na de (5 minuten durende) terugtocht met de boot nog even naar Wild Wild Wet, een erg leuk waterattractiepark. Met z’n zessen in een grote band van een hoge glijbaan en dat soort dingen, fantastisch voor de kinderen natuurlijk. De week erna weer een gewone schoolweek, met wat extra werk voor de groepsmoeders (ik ben groepsmoeder van 5b, Julie’s klas) in verband met de komende feestdagen. Op donderdag ging Cato’s klas pannenkoeken bakken in het leuke keukentje dat de school heeft en daar was ik ook bij. Op vrijdag ging Julie in datzelfde keukentje chocolade maken (eigenlijk gewoon omsmelten en kleine chocolaatjes van maken) en dat ging even mis. Maar gelukkig was ik daar ook weer bij. Toen de pannen (met niks erin) al op de inductieplaten stonden namelijk, had iemand de plaat al aangezet. En toen juf Jacqueline de instructie gaf om een klein laagje water in de pan te doen, schoof Julie de pan zo op haar hand. Maar die was ondertussen al loeiend heet geworden en dus verbrandde zij de binnenkant van haar hand. En dat doet pijn! Een uur onder de kraan gehouden, toen met een natte theedoek een koud blikje vastgehouden en met heel veel overredingskracht kregen we haar uiteindelijk zover dat ze het blikje even losliet en we er zalf en een zwachtel op/om konden doen. Arme meid! ’s Middags uit school nog even naar de dokter, die er nieuwe zalf en een nieuwe zwachtel op/om deed, voor maar 270 SGD. Tja… wel goede gezondheidszorg hier, maar goedkoop is het niet! Achteraf bleek het gelukkig wel mee te vallen, een paar fikse blaren, maar die genazen snel.

Dat was maar goed ook, want op zaterdag gingen we een weekend naar Kuala Lumpur, met de auto! Dat is nog eens leuk om te doen, het is een uur of 4 rijden, dus op zich prima. Je moet trouwens voordat je de grens overgaat je tank met meer dan 3/4 benzine vol hebben, want tanken in Maleisië is natuurlijk goedkoper. Pfff! (zie foto van de borden daarover). We zijn op de heenweg gestopt in Malakka (of Melaka, dat weet ik niet precies), een plaats tussen Singapore en KL in, die in vroeger tijden Nederlands is geweest (en Engels, en Portugees…). Een mooie plaats, die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat en allerlei interessante, oude bezienswaardigheden heeft. Zoals het Stadthuys, de klokkentoren, Christ Church, overblijfselen van het Portugese fort A Famosa en een replica van een Portugees schip. We zijn het stadje rondgelopen en hebben een stukje met een leuke becak gegaan, helemaal opgedirkt met bloemetjes en muziek. Daarna doorgereden en lekker gebarbecued met vrienden Berndt en Mireille (en zoons Yannick, Ayden en Pepyn), die in januari ook in Singapore komen wonen.

Wat erg toevallig was, was dat Yannick op zondag moest afzwemmen voor diploma B. En wie kwam het examen afleggen? Meester Martin, de gymleraar van de Hollandse School in Singapore! Ook toevallig! Hij keek zijn ogen uit toen hij Julie en Cato zag staan. ’s Middags nog lekker geluncht zonder kinderen (die bleven lekker thuis bij ibu Dwi) en daarna weer naar huis gereden. Echt leuk om zo’n weekendje te doen!

Vanaf maandag weer de gebruikelijke wekelijkse bezigheden, zoals de verjaardagsfeestjes van Julie regelen (daarover later meer), winkelen in Mustafa (een groot warenhuis in Little India met allerlei dingen en lekker goedkoop!), zwemles, lunches, Kerstfair op de Hollandse Club (met allerlei Sint lekkernijen ook!), de school voor Sinterklaas versieren op donderdagavond en een leuke Chinese schildercursus op vrijdagochtend. Daar hebben we geleerd op de echte Chinese manier met een soort waterverf op rijstpapier goudvissen (en zwarte vissen) te schilderen… dat is moeilijker dan het lijkt! Mijn vissen leken meer op uitgedijde, vlekkerige kikkers… maar ja. Vrijdagmiddag gaf Julie’s klas nog een optreden als afsluiting van de IPC unit (International Primary Curriculum, internationaal lesprogramma met allerlei onderwerpen), wat werd afgesloten met een swingende dans op een liedje over chocola.

En afgelopen zaterdag kwam de Goedheiligman eindelijk in Singapore aan, bij Keppel Bay om 10.00 uur. Wat een hitte, maar wat een leuk gezicht. Honderden Nederlandse kinderen en hun ouders, een boot vol pieten en Sinterklaas, erg leuk dat ze eindelijk hier zijn! Daarna door naar de Hollandse Club waar Sint en zijn pieten nog een heleboel te vertellen hadden aan de kinderen. En eind van de middag gingen beide meiden logeren, Julie bij vriendin Gladys en Cato bij vriendin Sanne (voor het eerst!). We hadden de telefoon dus maar standby… maar het ging helemaal goed. Roger en ik lekker uit eten bij een Indiaas restaurant die avond en zondag lekker uitgeslapen… wat een luxe! Ontbeten in de tuin, wel gek hoor, zo’n rustig huis. Om elf uur Julie opgehaald en later pas Cato, want die had ook nog een verjaardagsfeestje van Chayenne uit haar klas. En nu is alweer een nieuwe week aangebroken en is Julie vandaag bij de assembly (weekopening op school) naar voren geroepen en toegezongen met alle andere jarigen van deze week. Erg leuk om te zien ook! Donderdag is haar verjaardag, acht jaar alweer… wat vliegt de tijd. Het lijkt soms maar een week geleden dat ze met haar kale koppie en dikke lippen voor het eerst in m’n armen lag… zucht! En zaterdag moet Cato afzwemmen voor diploma B, joepie!

Volgende keer meer over al deze festiviteiten!

• 07 December 2011 - 08:34

Kirsti Huisman:

Dag Jeanne-Marie,

Hoe is het bij jullie. Sinterklaas weer overleefd? Ik had jouw e-mailadres (uitgewisseld bij de Buut) opgeslagen in mijn telefoon, maar na een een of andere up-date kan ik het niet meer terugvinden, vandaar dat ik op deze manier even contact zoek.
    De reis naar Vietnam is geboekt. Op 29 juli komen we aan in Singapore en 1 aug. vliegen we rond middernacht terug naar Nederland. Als jullie dan ook in Singapore zijn, vinden we het zeker leuk om een keer iets af te spreken!
    Hebben jullie nog tips voor ons wat betreft een leuk hotel, beetje in het centrum en het liefs aan de kant van het vliegveld?
    Groetjes aan Roger, Julie en Cato.
    Kirsti, & Marcel,
    Jade en Morten Huisman