Afscheid nemen bestaat niet… - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet… - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet…

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

06 Juni 2011 | Indonesië, Batavia

We gaan wel weg, maar we verlaten niet…

Snifferdesnif…

Het afscheid komt wel erg dichtbij. Maar niet getreurd; we blijven dicht in de buurt en genieten van elke dag die wij nog hebben in Jakarta.

Afijn: Singapore, want daar vlogen wij op 19 mei naartoe. Op zoek naar een huis. En dat lijkt gelukt! De LOI (Letter of Intent) is gisteren getekend. Nu het contract nog, het gaat allemaal niet zo soepel en snel als we zouden willen, maar we gaan er van uit dat het goed komt. Het is een huis met slechts drie slaapkamers (en een ‘study’ beneden), maar wel een grote woonkamer. En een klein zwembad in de tuin. Kijk maar eens op google maps, 48 Greenleaf View, Singapore, dan zie je de voorkant. Het is helemaal gerenoveerd met een mooie zandstenen vloer in de woonkamer, moderne badkamers en een nieuwe keuken. En veel ruimte om buiten te zitten, wat niet zo gebruikelijk is in Singapore. Voor meer foto’s kun je kijken op www.propertyguru.com.sg, zoeken op ‘property for rent’, en dan op Greenleaf View. Dan zie je het er wel tussen staan, met een langwerpig zwembad (lappool) langszij.

Op zich erg fijn dat dit geregeld is, want dan weten we tenminste welke spullen we wel en welke we niet kunnen meenemen. Gelukkig kunnen we de spullen die we niet kunnen meenemen (het huis is wel een pietsie kleiner dan hier…) per container verschepen naar Nederland en laten opslaan bij onze andere spullen.

We hadden ibu Titi meegenomen, die ging voor het eerst haar land uit en kon gelijk kijken naar haar nieuwe woonbestemming. En dat was erg handig, want zo konden we huizen kijken zonder kinderen, dat scheelt toch wel.

Verder hebben wij in Singapore gelukkig ook nog wel heel veel leuke dingen kunnen doen. Zo zijn wij op vrijdagmiddag naar de Jacob Ballas Children’s Garden in de Botanical Gardens geweest. Een leuk deel voor kinderen, met een waterspeeltuintje, een boomhut, een doolhof en andere activiteiten die voornamelijk met bloemen en planten te maken hebben. ’s Avonds heerlijk tapas gegeten bij Bodega Y Tapas op Orchard Road, waar we vlakbij zaten in het Shangri La Hotel. Zaterdagmiddag zijn we naar vriendin Sylvia gegaan, waar de meiden heerlijk met haar jongens hebben gespeeld. En nog even terug langs ‘het’ huis, want Syl wilde het ook wel zien. Bleken er Nederlanders naast te wonen, met kleine kinderen. Jammer genoeg gaan zij verhuizen. Wel konden ze vertellen dat er nog meer Nederlanders in de straat wonen en aan het eind van de straat zit een heel mooi park. Nog een goede reden om voor dit huis te kiezen. ’s Avonds heerlijk mosselen gegeten bij Brussels Sprout, de kinderen bleven bij ibu Titi in het hotel. Daarna mojito’s drinken bij Cuba Libre op Clarke Quay, 3 mojito’s 72 Sing dollar… Kassa! Ja, dat wordt nog lachen, Roger ziet er af en toe groen van. Singapore is geweldig, maar zeker niet goedkoop!

Op zondag zijn we naar Sentosa gegaan, het kleine entertainment-eilandje voor de kust van Singapore, naar het andere Shangri La Hotel voor een heerlijke brunch. De kinderen konden daar zwemmen in het grote zwembad en wij allerlei lekkers eten. Daarna weer naar het vliegveld en terug naar Jakarta. Op maandag was er gewoon weer school, namelijk.

De dinsdag erna was het jaarlijkse uitje van de Bantar Gebang (vuilnisbelt) kinderen. Dit jaar was het meer een ‘thuisje’, want in plaats van ergens naartoe werden er dit keer festiviteiten georganiseerd op het terrein van de school van Bantar Gebang zelf. 300 kinderen namen deel en werden opgedeeld in 4 groepen: knutselen, film kijken, disco dansen en toneel. En ik zat in de groep… Disco dansen! TUURLIJK, met 30 graden in een lokaal met gemiddeld 50 kinderen en ZONDER AIRCO. Kan geen Justin Bieber meer horen… maar het was wel erg geslaagd!

En ondertussen kwam het Gooische Vrouwenafscheidsfeest steeds dichterbij… DJ Rambing, cocktailshakers van the Ritz Carlton, Heineken Bar, catering van Anatolia (Turks), fotograaf, roze/witte versiering, discolampen, banners met onze foto’s levensgroot erop… check! Ook nog even naar de spa die week natuurlijk, af en toe moet je even ontspannen. Voor het feest kwamen Mireille en Berndt met hun zoontjes Yannick, Ayden en Pepyn uit Kuala Lumpur overgevlogen, dus dat was ook erg gezellig. Helaas kregen we nog een verrassing twee dagen voor het feest; een brief dat het afzwemmen van diploma A (onder andere Cato, Joris van Louise en Lucas van Celesta, maar nog veel meer kindjes) verplaatst was naar zondag 29 mei om 07.30 uur op school. Dat betekent dus 6 uur opstaan… de ochtend na het feest, lekkerrrr dan!!!

Maar goed: eind goed al goed, want zowel het feest als de kinderen waren erg geslaagd!

Tijdens het feest werd nog een door Bernadette zelf gemaakte film vertoond, waarop wij allen ‘Gooische Vrouwen’ uit Jakarta redelijk in de zeik werden genomen… erg grappig. De film bevat ook ‘extra’s’, waarop alle pembantu’s (hulpen) met bordjes Tippi Wan, Tippi Two, Tippi Three, Tippi 122 staan… ook erg geestig. Nasiah ligt een Viva in bed te lezen en Yatno (mijn chauffeur) is de afsluiter; die staat naast de auto met een (nep)pistool en dan hoor je ‘Bond… James Bond’. Hilarisch!

Rond 0.00 uur ’s nachts werd Edwin perongelukexpres in het zwembad geduwd (hij had er waarschijnlijk toch niet op gerekend, z’n blackberry zat nog in z’n broekzak) en toen was het hek van de dam. Hij trok vervolgens gauw Carin erin (die hem duwde) en zij haar man Joost (die haar weer duwde, zegt zij). Vervolgens waren er zo’n man of tien die uit zichzelf verkoeling zochten en er ook insprongen en daarna werden uiteraard de zes feestvarkens ook het zwembad in gegooid. En zo kon het dat om een uur of 1 ’s nachts er zo’n 30 man met een biertje/cocktail in het zwembad lagen te chillen, werkelijk een prachtig gezicht. Jammer dat we de fotograaf net voor 0.00 uur ’s nachts naar huis hadden gestuurd… maar er zijn gelukkig wel wat foto’s van de ‘Gooische Vrouwenparty turning into a poolparty’.

Zondagmorgen was het dus een vroegertje… maar gelukkig waren er zoveel kinderen die mochten afzwemmen dat er twee groepen werden gemaakt, 1 om half acht en 1 om half negen. En wij zaten alledrie in de groep van half negen en konden dus mooi tot 7 uur uitslapen (gaaaap). En iedereen is met vlag en wimpel geslaagd. En Cato was zo trots als je maar zijn kan. ‘Welke diploma’s heb jij ook alweer Julie?’ ‘A, B en C’ ‘Dan wil ik hierna nog B, C én nog één, mama!’ ‘Tuurlijk schat….’.

En toen was het weer een gewone maandag en begonnen de besprekingen voor twee andere feestjes (pffffffff je BLIJFT aan de gang zeg…). Zo is er op zaterdagtochtend 11 juni in restaurant Raja Rasa een afscheidsfeest voor alle kinderen (van een beetje dezelfde leeftijd) die weggaan: Fleur, Flore, Lotte, Juliette, Lucas, Joris, Sophie, Emma, Elisa, Valentijn, Julie en Cato. Het feest is voor zo’n 60 kinderen (uit de klas, uit de buurt) en zullen eerst een muziekinstrument of masker gaan knutselen en daarna een workshop muziek of theater doen, met afsluitend een optreden. Hiervoor zijn dezelfde theaterspelers uitgenodigd als bij het Bantar Gebang-uitje, twee Nederlandse meiden en twee Indonesische jongens. Het wordt vast een succes!

En op 14 juni zal Cato samen met Isa uit groep 1 haar verjaardag vieren voor de klas, in playground Kemang Dalam III. Het wordt een piratenfeest met een piratenuitnodiging, dus piratenpakjes zijn al aangeschaft (zie foto). Verder wordt het natuurlijk schat zoeken, piratenvlag kleuren, bommen gooien, bommen knallen, piñata kapot slaan etc.

Afgelopen donderdag (2 juni) was het een vrije dag en besloten Roger en ik nog lekker vier dagen naar Gili Trawangan (Lombok) te gaan. De kinderen konden best de vrijdag spijbelen en aangezien Roger niet mee gaat naar Nederland, is dit toch nog even een heerlijke, korte vakantie. Wat zijn die Gili’s fantastisch… maar daarover en over de laatste twee weken voor NEDERRRRLAND (oh, wat hebben we daar zin in!) de volgende keer meer!

Sampai jumpa lagi!