Speciale dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Speciale dagen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Speciale dagen

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

19 Mei 2011 | Indonesië, Batavia

We hebben een periode achter de rug met een aantal speciale dagen.

Opgesomd: Sportdag I, Koninginnedag, optreden klas Cato, tentoonstelling klas Cato, Sportdag II, Oranjebal, piratenbarbecue en optreden klas Julie.

En mijn schoonouders kwamen drie weken over, dus die vielen ook met hun neus in de boter!

Uitgebreid:

Sportdag I: op vrijdag 29 april was het Sportdag op de NIS. Als brave Gooische moeder had ik mij natuurlijk als vrijwilliger opgegeven, zodat ik de hele ochtend in de hitte met acht kinderen een spelletjesparcours moest aflopen. Na afloop kwamen mijn schoonouders (die de avond ervoor waren aangekomen) en Roger (die die dag vrij had) ook naar school en waren zij toeschouwer van het heuglijke feit dat het rode team had gewonnen. En rara welke kleur T-shirt hadden Julie en Cato aan….? Zie foto’s! Wat een leuke afsluiting van hun laatste sportdag op deze school.

Koninginnedag: op dezelfde middag werd Koninginnedag gevierd op de NIS dit jaar. Dus niet op het ambassadeterrein en niet op 30 april, maar desalniettemin op een leuke manier op het schoolterrein. Een vrijmarkt, diverse spelletjes, natje en droogje, het ontbrak aan niks. En het weer zat ook nog mee (het was bewolkt, maar er viel geen regen); het was een erg leuk feest. Cato was niet weg te slaan bij haar ‘kraampje’ (waar we van wat oud speelgoed probeerden af te komen), onderhandelde met mensen en paste (te) goed op haar geld. Ik zeg HEAO CE (Commerciële Economie)… maar daarvoor is het misschien nog te vroeg, haha. En aan het eind van de middag heeft Julie ook nog opgetreden op het open podium met vier vriendinnetjes. Zij zongen Halo Halo Bandung (Indonesisch) met een dansje. Dapper hoor!

Het weekend gingen we met opa en oma op stap en op zaterdagavond hadden we een supergezellig etentje bij vrienden Carin en Joost, ter ere van Geert’s verjaardag, die inmiddels in Polen woont maar over was voor een bezoekje aan zijn vrouw en vier kinderen die tot de zomer nog hier zijn. Zondag ISCI (what else…)?

Optreden klas Cato: op maandag had de klas van Cato ‘Assembly’, dat is een maandelijks optreden van alle klassen en deze maand was dus Cato’s klas aan de beurt. Het thema was ‘shopping’, dus het podium in de gymzaal was mooi gemaakt met marktkraampjes. Er werden diverse liedjes gezongen in drie talen, waaronder ‘Geef mij maar nasi goreng’, ‘Papaya, mangga, pisang, jambu’ en ‘Let’s go shopping’. Cato deed erg enthousiast en gedreven mee. Een podiumbeest!

Ondertussen gingen Ans en André voor een week naar Bali en deed ik mijn dagelijkse wekelijkse bezigheden, zoals tennissen op de ISCI en knuffelen met baby’s in weeshuis Sayap Ibu. En op woensdagavond 4 mei ben ik nog naar de dodenherdenkingsbijeenkomst geweest op de erebegraafplaats Menteng Pulo. Dat wilde ik toch een keer meemaken.

Tentoonstelling klas Cato: op vrijdag was er een tentoonstelling van de klas van Cato, waarbij wederom ‘shopping’ het thema was. De kinderen hadden allerlei dingen geknutseld en hadden een markt opgebouwd, zodat ouders lekker konden shoppen. ‘Bring small money’ stond er in de brief, maar de kinderen mochten hun eigen prijzen bepalen, dus er werd behoorlijk ‘big money’ gespend! En Cato genoot natuurlijk weer volop van het verkopen.

Sportdag II: op zaterdag was er een sportdag tussen internationale scholen, waarvoor Julie was geselecteerd. Het begon met zwemmen en de NIS won dit onderdeel met vlag en wimpel. Veel kinderen op andere scholen beginnen natuurlijk later met zwemmen dan de Nederlandse kinderen, die door het water vlogen. Met name Julie zwom als een otter. Daarna volgden nog verschillende leuke andere onderdelen, zoals speerwerpen (met plastic speren), leraren natgooien met sponzen, balwerpen. En wat was het eindresultaat? NIS werd NUMBER 1!! Dus weer een prachtige overwinning.

Oranjebal: ’s Avonds was het Oranjebal, dit jaar met als thema ‘A night at the Oscars’. Chris Zegers (goede vriend van vriendin Mira) presenteerde het bal en iedereen had zich op en top opgedoft. Ikzelf had dit jaar gekozen voor ‘a simple black dress’ , maar… dit jaar waren mijn schoenen de publiekstrekker. Nog nooit zulke hoge hakken aangehad (was langer dan Roger, op zich niet zo moeilijk maar was toch nog nooit gelukt) en gelukkig: ik ben niet gevallen en heb ze de hele avond aangehouden! Verder was er op het bal nog een act waarbij mensen aan doeken vanaf het plafond trucjes doen (hoe heet dat) en trad Nederlands Indo Rebecca Reijman op. Een zeer geslaagde feestavond, in de voormalige Buddha Bar van Jakarta (dat mocht niet meer, zo’n opzichtige buddha-uiting zou een belediging zijn voor de islam en dus heeft de tent een andere naam gekregen en is de grote buddha geschonken aan een Chinese tempel).

Pirantenbarbecue: op zondagmiddag waren we uitgenodigd voor een barbecue bij onze vrienden Mulan en Yo (Mulan: Nederlandse moeder, Indonesische vader, in Nederland geboren, in Indonesië opgegroeid, in Nederland gestudeerd, Yo: Indonesische vader en moeder, in Indonesië geboren, in Nederland opgegroeid, Mulan leren kennen en sinds 7 jaar wonen ze hier). Mulan had zich uitgesloofd en een hele leuke piratenspeurtocht in elkaar gezet. Alle kinderen moesten opdrachten doen (piratenvlag kleuren, puzzel maken) en vervolgens zoeken naar de schatkist. En die zat natuurlijk vol met snoep, dus dat was bingo. En ook de barbecue (en de gin tonic) smaakte heerlijk!!

Optreden klas Julie: op maandagmiddag had Julie een optreden met haar klas, met het thema ‘Circus’. Julie was een hele dappere dierentemmer, die de leeuw nota bene door een brandende hoepel liet springen. Helaas was de tijger die dag ziek.

Verder zijn we druk met de voorbereidingen voor ons Gooische Vrouwenfeest op zaterdag 28 mei. Dj, cocktailshakers, versiering, hapjes, heinekenbar… van alles moet geregeld. Ook was afgelopen vrijdag mijn laatste training (Leadership & Teambuilding) bij het KDM en is aanstaande dinsdag het jaarlijkse uitje van de Bantar Gebang (vuilnisbelt) kinderen. Afgelopen maandag zijn mijn schoonouders teruggevlogen, maar we zien elkaar gelukkig snel weer. Dinsdag was er nog een leuk voetbalfeestje op de ISCI (het was een vrije dag) van drie klasgenootjes van Cato: Thom, Mees en Lucas. Gelukkig konden de meisjes kralen rijgen en een mooie ketting maken.

En nu is het alweer donderdag 19 mei en vlieg ik zometeen met de kinderen en ibu Titi (die voor het eerst haar land uitgaat) naar Singapore, waar Roger al vanaf maandag is. Morgen en overmorgen gaan we weer naarstig op zoek naar een huis… Dus duim maar voor ons!

• 31 Mei 2011 - 19:52

Anita Jezuietenlaan :

Hoi Indonesie gangers!!, Bij het zoeken in mijn favorieten kwam ik jullie site/naam tegen die ik bij jullie vertrek ergens had opgeslagen! Ben dus maar eerst eens even begonnen met het lezen van eea en had al heel snel in de gaten dat het daar veel te leuk is !! Zwaar bestaan die expats!! Hoe gaat het met jullie Jeanne Marie en Roger? Begrijp in het kort dat jullie gaan verkassen naar Singapore, lees ik dat goed?? En wat zijn die kids al groot (en mooi!) geworden ?!@ Gaat Roger verkassen voor Novartes naar Singapore? Gaan de zaken goed daar en jij Jeanne Marie vermaakt je volgens mij ook wel !
    Jullie hebben zo te lezen daar de tijd van je leven (alhoewel Roger vast wel lange dagen zal maken, ja het leven van een man gaat niet altijd over rozen!)
    Hier in de Jezuietenlaan, hoe klein maar wel leuk ook, gaat alles goed. Jullie huis staat er nog, maar dat zal je vast wel weten, het is redelijk lekker weer hier momenteel, druk met van alles en nog wat. Komen jullie ook nog naar Nederland, als je dan in de buurt bent en tijd hebt, moet je beslist even aanwaaien! Groetjes aan allen, en ik ga jullie volgen Anita, Bram en Wessel
    anitawolters@tiscali.nl