Banyak makan dan banyak belanjar - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Banyak makan dan banyak belanjar - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Banyak makan dan banyak belanjar

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

25 Mei 2009 | Indonesië, Batavia

Veel eten en veel shoppen! Jaja, mijn moeder en mijn zus zijn in Jakarta en de afgelopen week stond dus in het teken van onze favoriete hobby’s. Eten en shoppen tot je er bij neervalt, haha… O nee, trouwens, we hebben ook nog wat anders gedaan; namelijk twee bezoeken aan Jamu, een heerlijke Indonesische spa (health and beauty treatments). Met z’n drieën op een rij genieten van een ‘creambath’, een heerlijke hoofd-, schouder- en nekmassage waarbij je haren worden behandeld met een conditioner (avocado of essentiële oliën). En op een andere dag een full body massage, manicure en pedicure. Tja, je moet toch wat, als je leeft als God in Frankrijk!

Om uit te rusten van onze vermoeiende activiteiten zijn we donderdag en vrijdag naar Bogor geweest, een buitenwijk van Jakarta. Daar hebben we een nachtje geslapen bij Hester Basoeki, een leuke guesthouse waar ze traditionele Indonesische activiteiten op het programma hebben staan (met name leuk voor kinderen). We hebben onder andere bugis gemaakt (Indonesisch lekkernij), rieten hoedjes beschilderd, wayang poppen gevouwen en gamalan (Indonesisch instrument) gespeeld. De volgende dag hebben we een wandeling door een kampung gemaakt, een dorpje/wijkje met allemaal kleine straatjes en kleine huisjes. Daarna hebben de kinderen een karbau (buffel) gewassen en er even op gezeten en rijst geplant. Heel erg leuk was het! Zie foto’s.

Op de terugweg wilden we nog even wat meer van Bogor zien. Maar dat valt niet mee; Bogor wordt ‘Kota Angkot’ genoemd, wat zoiets betekent als ‘minibus-stad’. Bogor stikt namelijk werkelijk van de minibussen… niet normaal hoe veel er daarvan rondrijden. Je komt dus geen stap vooruit, want die minibussen stoppen steeds midden op straat om Jan en alleman mee te nemen. Maar goed, uiteindelijk hebben we nog heel even een traditionele pasar (markt) bekeken, maar Petri en ik vielen nogal uit de toon met onze zomerjurkjes. We werden vreselijk aangegaapt en hebben toen maar snel een t-shirt gekocht en over de jurkjes aangetrokken. Te bloot is duidelijk not-done in dit grote moslimland.

Net als mijn schoonouders genieten moeder en zus van de luxe van het huis en de pembantu’s (hulpen). Als we niet uit eten gaan, smullen we gewoon thuis van heerlijke soto ayam en gado gado. Op verzoek van mijn Indische moeder is zelfs rujak met gedondong (?) voor haar gemaakt (niet te vreten, vinden de Belanda zussen). En zo vliegt een week natuurlijk voorbij! Maar gelukkig zien we elkaar alweer over 3,5 week in Nederland. En dan kan ik weer lekker genieten van de pembantu-zorg van mijn zus (tja, ik ben natuurlijk niet meer gewend om dingen zelf te doen hè…).

Nou, dat was het weer voor deze keer, we hebben namelijk haast: er is nog een shoppingmall die op ons wacht…



  • 25 Mei 2009 - 12:39

    Harde Werker Te N.:

    Jeee, dat je nog tijd hebt om al dit heerlijke nieuws te delen :-). Lekker genieten lieve dames!
    Lieve groet uit warm (jaja, 1 dag 28 graden) Nijmegen....en kus voor de kids!

  • 25 Mei 2009 - 16:29

    Hélène En Koos:

    Hallo Jeanne-Marie,

    Leuk hoor om te zien hoe jullie wonen en wat je met je moeder en je zus beleefd hebt.
    Geniet van jullie leven daar en ga in ieder geval even langs de Ind. arts. Ik ben benieuwd of hij iets voor je kan doen.

    groetjes van Hélène(vriendin Noor} en Koos

  • 25 Mei 2009 - 21:24

    Wendy:

    Hoi JM,
    Marjolijn en ik zeiden toevallig vanmiddag tegen mekaar dat we al een tijdje niks gehoord hadden, we hadden wel weer behoefte aan een berichtje uit Jakarta: nou we zijn direct op onze wenken bediend! Leuk om weer van jullie te horen!
    Enne..ik ga mijn mailbox nog effe checken, volgens mij is er met de vorige mail die ik heb verstuurd iets misgegaan...
    Tot snel!
    Liefs Wendy

  • 27 Mei 2009 - 19:40

    Patrizia (kapsalon):

    hoi rogier en jeanne-marie,

    Ik wil jullie ff sterkte wensen met wat er allemaal met andre aan de hand is. Heb het zelf met mijn vader mee gemaakt, en laat staan dat je dan ook nog zo'n beetje aan de andere kant van de wereld zit.
    Dus namens onze kant denken wij ook aan jullie, en kop op!!

    groetjes mark, patrizia, luna en mees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Jeanne-Marie

Actief sinds 12 Juni 2006
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 296684

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 31 December 2014

Cascais Portugal 2014

01 Januari 2013 - 01 Januari 2014

Cascais Portugal 2013

06 Februari 2007 - 26 April 2007

Australie en Nieuw-Zeeland 2007

24 Februari 2009 - 30 November -0001

Jakarta 2009

01 Januari 2010 - 30 November -0001

Jakarta 2010

01 Januari 2011 - 30 November -0001

Jakarta / Singapore 2011

01 Januari 2012 - 30 November -0001

Singapore / Portugal 2012

Landen bezocht: