Nieuwe gasten, nieuwe l....... gezelligheid! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Nieuwe gasten, nieuwe l....... gezelligheid! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Nieuwe gasten, nieuwe l....... gezelligheid!

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

09 Oktober 2009 | Indonesië, Batavia

Zoals ik al zei in het vorige bericht zijn mijn vader en Liesbeth hier op vrijdagavond 25 september aangekomen. En er is gelijk een boel gezelligheid in huis! Het is erg leuk om twee echte Indo’s van Indonesië te zien genieten. En dat doen ze heus niet alleen door te eten, maar wel voornamelijk. Haha! ’s Morgens eten ze nog wel gewoon met ons ontbijt mee, brood dus, maar vanaf de middag is het nasi, soto, bebek goreng, saté, nasi kuning, gado gado, tempeh goreng, ayam panggang, pisang goreng, et cetera wat de klok slaat. En ik doe rustig mee, want het is ook niet te versmaden hier. Als compensatie sta ik (eindelijk) wat vaker op ons trimapparaat in de slaapkamer en ga ik (eindelijk) wat vaker naar de sportschool. (lekker belangrijk)

Met onze nieuwe gasten deed zich gelijk de ultieme gelegenheid voor om Jakarta als toerist eens beter te bekijken. Met het gewone leven hier schiet dat er toch vaak bij in. Dus na de eerste dag (met een bezoek aan mijn vaste spa Jamu voor een pedicure voor Liesbeth en mezelf en een massage voor papa) en een wandeling door de kampung hierachter, hebben we op zondag met een gids een wandeling gemaakt door de Chinese wijk Glodok. Fantastisch om het verhaal van de geschiedenis van deze wijk te horen vertellen door een absolute expert (gids Maria, ze weet echt alles) en om bijvoorbeeld de Chinese pasar te zien met verse vis (en kikkers, schildpadden en slangen natuurlijk) en verse groenten, zonder ook maar één vlieg te zien. Zo schoon! Ook de Chinese tempel is indrukwekkend en ook het bezoek aan een groot, leegstaand gebouw als gevolg van de verschillende ‘riots’ die zich in de Chinese wijk hebben afgespeeld. De meest recente grote rellen vonden plaats in 1998, waarbij delen van de wijk totaal werden vernield en in brand gestoken.

Na Glodok hebben we geluncht bij het bekende café Batavia, waar je je weer aan het begin van de 19e eeuw waant. Daarna nog een bezoek aan Sunda Kelapa, de oude haven, waar indrukwekkende oude schoeners (zeilschepen met lange masten) liggen en waar mannetjes met blote bovenlijven op hele dunne loopplankjes met zakken zand op hun hoofd tussen wal en schip heen en weer lopen. Later in de week hebben we ook nog met Nationaal en Historisch Museum bezocht en een aantal shoppingmalls (uiteraard). Nog een paar keer uit eten, de alledaagse activiteiten als school, zwemles, tennisles en de week vloog om. Op zondag zijn papa en Liesbeth samen met Maria (de gids van Glodok!) naar Bandung gegaan, waar zij hun gids was. Daarna moest zij vliegen naar Padang (waar de aardbeving is geweest), waar zij als tolk hulp kon bieden. Papa en Liesbeth zijn met de trein doorgereisd naar Jokjakarta, gaan van daaruit met de auto naar Semarang en vliegen van daaruit zondag weer terug naar Jakarta. Dan vliegen ze dinsdag voor een week naar Bali en komen ze nog een paar dagen hier, alvorens zaterdag 24 oktober weer naar NL te vliegen. Maar dat is gelukkig nog heel ver weg!

Vanmiddag krijgen we nog twee dagen andere gasten, namelijk Manon (oud-collega van Ernst & Young) en Jobbe, die hier op huwelijksreis zijn. Kortom: gezelligheid ten top!

• 03 November 2009 - 09:24

Herman En Liesbeth:

Onze eerdere reactie wordt maar niet geplaatst! Kennelijk houdt men niet van lange verhalen, maar hoe kan je anders duidelijk maken hoe leuk het was. En dat was het. Kennis maken met het leven van de Polmannen in Jakarta, met mijn cucu (kleinkinderen) spelen in het zwembad en met dochter JM (een geboren organisator en animator) Jkt verkennen. In het weekend deed Roger gelukkig gewoon mee. Door de week had hij kennelijk wat anders te doen! Het was allemaal heel gezellig en vreed(t)zaam. Grappig de meisjes op school te zien en kennis te maken met andere, veelal nederlandse, moeders.Van Jakarta blijft in de herinnering vooral het drukke verkeer (van chauffeur Yatno leerden we het woord Macèt = file),de rondleiding door de chinese wijk Glodok, het oude Kota, Sunda Kelapa met de typische grote houten schepen en vooral Café Batavia waar je genietend van koffie of een glas verse mangajuice kan kijken naar de vele oude posters en foto's. Bedankt mensen voor alles wat jullie voor ons hebben gedaan. Het maakte de vakantie van Liz en mij heel bijzonder.