Family in da house - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Family in da house - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Family in da house

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

24 April 2009 | Indonesië, Batavia

Ons eerste bezoek is gearriveerd! Opa en oma Knippen zijn afgelopen dinsdag aangekomen in Jakarta. En zij vielen gelijk met hun neus in de boter: vanwege hevige regen hebben ze wel 2,5 uur over de autorit van het vliegveld naar het huis gedaan (kan in een uur). En ze hebben genoten van het verkeer hier, haha. Vier auto’s op een rij op een tweebaansweg, motoren die daar zelfs nog tussendoor schieten met vier volwassenen, twee kinderen en een baby erop, mensen die lopend, fietsend of met een roda tiga (gemotoriseerde driewieler taxietjes) zich verplaatsen… Ze hebben hun ogen uitgekeken (of stijf dicht gehouden, kan ook). Maar toen waren ze eindelijk hier, met een koffer vol kado’s en lekkernijen uit Nederland. Wat een feest! De kinderen waren al naar bed, maar opa en oma hoefden gelukkig niet al te lang op ze te wachten; om 04.30 uur de volgende ochtend zaten ze al gezellig bij hun in de slaapkamer.

En op school vielen ze ook nog eens met hun neus in de boter: Julie heeft in de klas namelijk het thema ‘vroeger’. En wie kunnen daar beter over vertellen dan diegenen die weten hoe het vroeger was?! Dus donderdagochtend hadden opa en oma Knippen een spreekbeurt in de klas van juffrouw Lèneke. Woensdagavond hebben we de hele avond geoefend…. :). De kinderen mochten allerlei vragen stellen (hoe waren de huizen vroeger? En de wc’s?) en opa en oma vertelden alles wat ze nog wisten. Ze moesten op school ook wel even goed om zich heen kijken, hoe auto’s met chauffeurs één voor één bij de ingang stoppen om moeders, nanny’s en kinderen eruit te laten. Genoeg te zien hier!

Vandaag, vrijdag, heb ik voor de kinderen een vrije dag gevraagd. Er is een leuke handicraftbeurs in het Jakarta Convention Centre waar ik graag naartoe wil, dus dat gaan we vanmorgen doen. En dan kunnen we vanmiddag lunchen in het Shangri La Hotel, een prachtig hotel waar Roger en ik in november ook een weekje hebben gezeten. Daarnaast staat de BNI toren (wolkenkrabber), waar Novartis op de 35ste verdieping is gehuisvest. Kunnen ze dat ook even van buiten zien. Roger heeft deze week zakelijk bezoek (onder andere zijn regiobaas uit Manilla), dus veel tijd voor een rondleiding heeft hij niet.

Verder zijn we vorig weekend nog naar Disney on Ice: Princess Wishes geweest hier in Jakarta. Een ontzettend leuke schaatsvoorstelling met de hoogtepunten van allerlei sprookjes. We hebben onder andere Sneeuwitje en de Zeven Dwergen gezien, Assepoester met haar gemene stiefzusjes, Doornroosje, Ariël, Belle en het Beest, Pocahontas… bijna te veel om op te noemen. De meiden hebben genoten.

Op dinsdagochtend ben ik met twee vrouwen mee geweest naar Bantar Gebang. Dat is een grote vuilnisbelt in Jakarta waar allerlei mensen wonen en werken, tussen het afval zoeken naar verkoopbare spullen die nog waarde hebben. Op die vuilnisbelt staat ook een schooltje, dat door middel van donaties van de grond is gekomen. Veel van de kinderen moeten eigenlijk van hun ouders meehelpen met afval uitzoeken, om zo zoveel mogelijk geld te verdienen om te overleven. Gelukkig zitten er inmiddels ook veel kinderen op het schooltje. Het schooltje op zich stelt niet veel voor, kleine lokalen, natuurlijk geen airco, maar ook geen licht en/of water of iets dergelijks. Vrijwilligers van de Werkgroep 72 (vrijwilligersorganisatie van Nederlanders in Jakarta) doen één keer in de week een knutselproject op deze school. Dinsdag hebben we van wc-rollen sambaballen gemaakt (met rijst erin), het was erg leuk om te doen en de kinderen zo dankbaar en enthousiast te zien werken. Ik ga dat absoluut vaker doen. Een ander project waar ik inmiddels een beetje bij betrokken ben is het KDM (Kampus Diakonia Modern), een opvanghuis voor straatkinderen. Samen met een aantal andere vrouwen zijn we een plan aan het bedenken om kinderen te kunnen begeleiden en ondersteunen van het opvanghuis naar de maatschappij en de arbeidsmarkt.

Op donderdagmorgen werk ik op de bibliotheek op de school van Julie en Cato en zo vliegen de weken nog steeds in een sneltreinvaart voorbij. Zaterdagavond (morgen dus) hebben we het Oranjebal, een happening voor de Nederlanders hier in het kader van Koninginnedag. In de afgelopen weken heb ik een prachtige jurk laten maken (foto’s volgen nog wel) en Roger een smoking. Ik ben benieuwd. Morgenochtend wordt Koninginnedag ook nog gevierd voor de Nederlandse gezinnen op het terrein van de Nederlandse ambassade, met een vrijmarkt, open podium en allerlei spelletjes. Dus daar gaan we ons gezicht ook nog wel even laten zien.

Tot de volgende keer maar weer...!

• 24 April 2009 - 18:21

Familie Timbo:

Hallo Polmannetjes(/vrouwtjes),
    dit keer was het lang wachten op het verhaal van de week en zaten we er net lekker in stopte het verhaal alweer...het leest ook zo lekker weg...jammer jammer jammer maar druk druk druk met Ans en André, dat snappen we wel hoor!!!
    Mijn (schoon)ouders zitten nu in Bandung. De afgelopen dagen zijn ze in Jakarta en Bogor geweest en kijken hun ogen uit!!!! Lieve mensen geniet van elkaar en een dikke knuffel aan de kids! Snel weer eens Skypen!

• 24 April 2009 - 19:26

Maartje:

Wat een genot weer om jullie verhalen te lezen, begin een beetje groen te worden (jaloezie vrees ik....). Ik heb vandaag twee wassen opgevouwen, het huis gestofzuigd, boodschappen gedaan, de ramen gelapt en onkruid gewied....haha, maar dat is gelukkig heel rustgevend :-). Gister overigens diner vanwege 5 jaar GC, prachtige Waterman set gekregen. Dikke zoen voor allen!

• 24 April 2009 - 20:12

Riet En Jos:

wat leuk om te lezen, dat opa en oma knippen "goed"zijn aangekomen n meteen mee konden doen met dat schoolproject over vroeger. geniet er samen maar fijn van.
    Het is elke keer weer een
    plezier om te lezen en te zien war jullie meemaken. groetjes van ons uit zevenaar.
    Wij wensen jullie nog een fijne tijd samen.

• 25 April 2009 - 07:09

Hans Rengelink:

Leuk om te lezen en goed te zien dat Ans en Andre goed aan zijn gekomen. In de felicitatiekaart aan Yvonne lazen we al dat jullie (toen nog)onderweg waren. ...andere wereld,he?
    Alsof de duuvel er weer mee speelde zou ik bijna naar China hebben gemoeten en zou e.e.a. dan gecombineerd hebben met een bezoekje aan jullie. Dit is niet doorgegaan maar uiteindelijk veranderd in Los Angeles waar ik 9 mei naartoe zal gaan (ben 14 mei weer terug). Andre en Ans veel plezier en het gaat je goed. Roger en Jeanne/Marie tot gauw horens en ziens maar weer.

• 26 April 2009 - 16:41

Thea En Walter:

Wij hebben Jeanne Maries uitvoerige bericht gelezen en merken wel dat Ans en Andre zich niet hoeven te vervelen.Bij jullie is meer te beleven als hier in Elten.Fijn dat de kinderen het zo naar hun zin hebben in Jakarta. Noch heel veel mooie dagen met z'n allen en een goede reis terug naar Holland zonder regen. De hartelijke groeten van Thea en Walter