Back to basics - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Back to basics - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Back to basics

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

27 Maart 2009 | Indonesië, Batavia

Vanaf maandag gaan we weer ‘back to basics’, de vakantie zit erop en de gewone schooldagen gaan weer van start. Toch hebben we het heel leuk gehad, de afgelopen twee weken. Voor jullie arme zielen in het herfstweer in Nederland een schrale troost: het lange weekend in Bandung was regen, regen en nog eens regen. En hier kan het ook erg goed regenen hoor! Vandaar ook die dambreuk, zoals ik net heb moeten vernemen vanuit NL (nog dank, Sjak!). Hier kijk ik eigenlijk nauwelijks televisie (en al helemaal niet overdag) en de krant, Jakarta Post, heeft nieuws van gisteren natuurlijk. Dusikwistutnie! Wel een onmenselijk drama zeg, als ik zo de beelden op internet bekijk.

Maar goed: Bandung was dus veel regen. Hoogtepunt van het weekendje was eigenlijk toch wel de heenweg met de trein. Prachtige landschappen met rijstplantages (zie foto’s), zoals bekend van Indonesië. Maar heel leuk om in het echt te zien, al die hardwerkende Indonesiërs op de rijstvelden, met hun strooien hoedjes op en een karbau als hulpmiddel. Over een karbau gesproken (en het is volgens mij niet sapi mam, want dat is een ‘gewone’ koe): tweede hoogtepunt van het weekend was dat we twee prachtige schilderijen hebben gekocht in Bandung, in een kleine galerie. Eén schilderij is van een karbau die op een rijstplantage ploegt (hoe toepasselijk) en je ziet het leed in zijn ogen. Maar eigenlijk was dat schilderij, ondanks dat ik het heel mooi vind, een onderhandelingsmiddel om schilderij nummer één voor een redelijke prijs te bemachtigen. Dat schilderij is van een ‘Indonesian Warrior’, een heel kleurrijk schilderij van een Indonesische krijger (? dus), in actie, met een kris in zijn hand… nou ja, prachtig mooi (vinden wij). De doeken zijn nu bij een lijstenmakerij in Jakarta, over twee weken klaar. En dit weekend zijn als het goed is onze zes eettafel stoelen klaar (met de hand gemaakt , mooi besneden en geschilderd en dat voor 30 euro per stoel), ook wel fijn, want we zitten dus al vier weken op het bankje of de triptrap van de kinderen.

Verder waren we één nacht in Lembang, want daar is een vulkaan die je kunt bekijken, Tangkuban Prahu. Helaas bleek in het hotel dat we hadden uitgekozen als prima, Puteri Gunung, een Novartis activiteit te zijn (je gelooft het niet)! Dus Roger wilde daar natuurlijk niet zijn, privé, dus toen zijn we uitgeweken naar Persona Bamboe, zag er ook leuk uit op internet. Maar dat viel een beetje tegen. Ook de vulkaan, zoals de Lonely Planet keurig beschrijft ‘a tourist trap’, viel een beetje tegen. Wij hebben wel mooiere gezien (kuch kuch). En maar regenen. Dus op zondag hebben we besloten de tweede nacht in Lembang te laten voor wat het is en de laatste nacht in een hotel in Bandung zelf te blijven, want daar is nog wel wat te doen en te zien. En maandag zijn we na het Fashion Outlet shoppen (moet je daar ook doen, zeggen ze… maar niet veel bijzonders, volgens ons) weer naar huis gegaan. Op woensdag ben ik met de meiden naar Seaworld geweest in Jakarta, dat zit in Ancol, een soort Indonesisch Disneyland. Was leuk, maar heel vol met schoolreiskindertjes. Maar wel een aquarium met echte grote haaien enzo, waar ze een man in een kooi in naar beneden lieten die met een stok de haaien vlees ging voeren, wel grappig. Donderdag was het een nationale vrije dag, dus toen konden we gezellig met z’n vieren een dagje wat gaan doen (niet veel bijzonders, waterspeeltuin: hoogtepunt voor de kinderen). En nu is het alweer vrijdag en is de vakantie bijna voorbij. Vandaag hebben we tickets gekocht voor Disney on Ice op zondag 19 april aanstaande, met alle prinsessen uit alle sprookjes. Lijkt me erg leuk met de meiden.

Nou, wens me sterkte, want zondag gaat Roger een week naar Canada, dus dat wordt ook weer een gezellig weekje! O ja, en Julie heeft haar eerste Indonesische dansles gehad (zie filmpje op youtube, zoek op ‘juliecato in jakarta’), superschattig! Ik hoop dat ze het wil blijven doen, maar de juf en de andere kinderen spreken alleen maar Bahasa Indonesia, dus ik ben benieuwd…

PS Nog één grappige anekdote: in Bandung waren we aan de verkeerde kant het station uitgegaan, Yusuf stond aan de noord-kant (ja, natuurlijk, die rijdt gewoon achter de trein aan) en wij namen de zuid-uitgang. Dus ff met de becak naar de noordzijde gegaan, Roger met Cato, ik met Julie. Zegt ze tegen me: 'stap jij ook in?' Dacht ze dat ík ging fietsen!!!

• 27 Maart 2009 - 13:40

Femke:

Hi Jeanne,
    Heb al je berichten gelezen! Geeft een leuk, grappig en mooi beeld van jullie leventje daar. En t lijkt allemaal ook zo perfect geregeld allemaal met huis en school en ambassade etc., maar misschien valt dat in de praktijk toch wel tegen.. In ieder geval fijn dat t allemaal zo goed bevalt, en dat de kindjes t zo leuk hebben. Heel veel succes & plezier daar! Hier trouwens geen spannend nieuws hoor: ik wacht op de lente.. en de zomer!

• 27 Maart 2009 - 18:29

Claire:

Hallo allemaal!

Hoe is het met jullie? Zo te lezen erg goed! Wat leuk om al jullie foto's te bekijken! Is het erg warm daar of is het wel goed te doen? Hier regent het veel en is het erg koud!
    Ik mis mijn oppaskindjes wel een beetje hoor!

Heel veel liefs van Claire xx.

• 29 Maart 2009 - 12:49

Thibaut:

Ik heb net alles gelezen de foto´s bekeken. Erg leuk allemaal!

• 29 Maart 2009 - 12:49

Thibaut:

Ik heb net alles gelezen en de foto´s bekeken. Erg leuk allemaal!

• 29 Maart 2009 - 22:47

Noor:

ja, klopt.. Karbouw is een waterbuffel (Wikipedia). Kasian dat "leed in zijn ogen"..
    We genieten van alle mooie verhalen, foto's en filmpjes. Complimenten voor je regelmatige updates!

• 30 Maart 2009 - 07:04

Lijn:

Lieve allemaal,

Wat geweldig om zo op de hoogte te blijven van al jullie avonturen en dat zijn er al heel veel! Super ook hoe snel de meiden zich aanpassen; die kan je nog eens ergens mee naar toe nemen :-)

Hier begint weer een nieuwe werkweek. Gelukkig laat de zon zich ook al zien, dus hopelijk nu eindelijk lente!

Have fun X Lijn