Nederland en oh ja, alweer een nieuw jaar! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu Nederland en oh ja, alweer een nieuw jaar! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne-Marie Croix - WaarBenJij.nu

Nederland en oh ja, alweer een nieuw jaar!

Door: Jeanne-Marie

Blijf op de hoogte en volg Jeanne-Marie

29 Januari 2014 | Nederland, Amsterdam

Mijn hemel, het wordt langzamerhand echt niet meer bij te benen. Alweer een nieuw jaar aangebroken… wat zeg ik; er zijn alweer drie weken voorbij. Hopelijk breekt het voorjaar hier snel aan (het regent nu nogal veel) en kunnen we snel weer volop genieten. Het jaar 2014 ben ik begonnen met het kopen van een nieuwe laptop, dat was echt nodig. Mijn oude heb ik vlak voor ons expat vertrek gekocht, dus dat is ongeveer precies 5 jaar geleden. Lijkt mij nog niet eens zo lang (generation Y hè, die doen nog lang met technologische producten), maar volgens gadget liefhebbers is dat absoluut hartstikke lang. Anyways; een nieuwe computer en daarom nu pas een nieuw bericht op de weblog. Dat valt nog niet mee: een Portugees toetsenbord is namelijk anders dan een Nederlandse. Dan kun je wel de Nederlandse instelling instellen (duh…)… maar dan zitten de bijzondere toetsen weer niet onder de juiste toets. DUS!

Maar goed, we zijn met Kerst en Oud & Nieuw lekker in Nederland geweest!

Sinds we in Portugal wonen is het vliegen naar Nederland natuurlijk een eitje; dus toen we na het spetterende Kerstoptreden van Cato (en alle andere kinderen van Year 2, 3 en 4) ’s avonds alweer bij mijn zus binnenliepen, was dat de gewoonste zaak van de wereld. Maar wel weer erg gezellig! Zoals (bijna) altijd was het huis vol met bezoek (vriendin met kinderen en buurvrouw) en stonden de wijn en snacks snel op tafel. Heerlijk om weer even ‘live’ bij te kletsen en de kinderen zie ik gelijk niet meer… Die zijn druk met hun grote nichten en neef. Vrijdag gerelaxt en een beetje gewinkeld en ’s middags kwamen mijn gezellige nichtjes Anne (met zoon Flint) en Nina langs. Met bijzonder nieuws… (tadaa….): Nina is namelijk zwanger!! Daar begrepen de kinderen even helemaal niets van, want ze heeft helemaal geen vriend of man?! Maar toen we uitlegden dat het ‘gewoon’ van twee (getrouwde) homo’s is die graag co-ouderschap met Nina willen en dus hun zaadjes door elkaar geschud gedoneerd hebben waarna het snel gepiept was maar we alleen nu nog niet weten van welke biologische vader het dan is, was het al snel duidelijk. 

Vrijdagavond naar de film (Mannenharten, matig) en best laat kwam Roger aan, die ik met Madelief heb opgehaald op Schiphol. Zaterdag kwam mijn moeder met haar man Fred ontbijten en moesten we na de lunch een verre reis naar Raalte (of all places) maken, waar vriendin Mireille (uit Jakarta en Singapore) voor haar 40-jarige man Berndt een surprise party organiseerde. Super toffe party met super games voor de kids en een heerlijk buffet (stampotten namelijk!!) en de surprise was ook nog gelukt. Een succes dus! ’s Avonds door naar vrienden Herbert en Jolanda met dochters Marit en Tirza in Zevenaar, want daar waren we toch in de buurt. Ook weer ouderwets gezellig natuurlijk, zowel voor de ouders als de kinderen. De zondag bleven de meiden bij hen zodat wij naar Roger’s ouders konden, waar mijn moeder en Fred ook waren gekomen. We gingen die avond namelijk met z’n zessen uit eten bij ’t Raedthuys in Duiven, die net een Michelin ster hadden gekregen. Ter ere van André’s verjaardag, die 70 jaar was geworden op 5 december. Werkelijk heerlijk gegeten! Ook het slot was top; bij de koffie zat namelijk een tequila shot bonbonnetje: een chocolaatje met een beetje zeezout aan de zijkant en een pipetje met tequila erin. Zeezout likken, pipetje leeg spuiten in je mond en daarna bonbonnetje dat naar citroen smaakte. Heerlijk!

Maandag gingen de meiden nog een dag naar opa en oma Knippen en konden wij even samen gezellig winkelen. ’s Avonds naar Waddinxveen gereden om daar te eten en slapen bij opa Herman en Liesbeth. Dinsdag gingen we naar MonkeyTown in Gouda, waar we Charissia en Michiel met kinderen Ruben, Pippi (vriendinnetje van Cato uit Singapore!) en Lina troffen en Marion en Paul met Maaike en Puck (zoon Bart was ergens anders, we kennen hen ook uit Singapore maar zij wonen nu in Nederland). Leuk om weer even bij te kletsen en de kinderen konden heerlijk rennen en klimmen en het was natuurlijk alsof ze elkaar nog elke dag zien. Eind van de middag door naar Petri om nog een beetje te helpen met het voorbereiden van ons eerste Kerstdiner daar, op Kerstavond, met 19 mensen (arme Peet!). Het was super gezellig, m’n vader en Liesbeth waren daar ook weer en ook Mikel’s vader met zijn vrouw en Mikel’s broer Benjamin met vrouw en kinderen. Heerlijk gegeten en erg leuk.

Die avond nog met z’n allen (onze familie dan) blijven slapen en eind van de ochtend door naar Avifauna, waar we een brunch hadden met oma Noor en opa Snor. Met name de kinderen vinden dit helemaal geweldig; speeltuin om de hoek en een ontzettend lekker en uitgebreid buffet. Eind van de middag naar Gouda waar wij bleven slapen. Lekker relaxed gedaan de ochtend van tweede Kerstdag en toen weer door naar Nijmegen, waar we om 15.00 in hotel Oortjeshekken moesten zijn. Daar vlak om de hoek, in de prachtige uiterwaarden, in de kapel van Persingen, zijn we in 2001 getrouwd. En daarna was er een borrel in Oortjeshekken en bleven we daar met een intiem gezelschap van voornamelijk goede vrienden dineren en slapen. Erg goede herinneringen dus. Dit keer gingen wij er met mijn schoonouders overnachten en genieten van het tweede Kerstdag-diner (was heerlijk!), want op derde Kerstdag werd mijn schoonmoeder 70. En zo konden we dat gelijk samen vieren met het leuke en lekkere ontbijt in Oortjeshekken. Daarna naar Nijmegen, naar het stedelijk museum waar een leuk theateroptreden was van Kwatta. Daarna ook nog een mooie tentoonstelling gezien van kunstenaar Christiaan Zwanikken (die skeletten van dieren gebruikt om deze voorts mechanisch te laten bewegen.. je moet het zien). En hij woont ook nog eens afwisselend in Portugal en Nederland, hoe toevallig! Afgesloten met een vroeg diner/late lunch in een heerlijk pannenkoekenhuis en toen weer terug naar Gouda voor nog een nachtje bij oma Noor en opa Snor.

Het weekend heerlijk bij Petri en de kinderen doorgebracht, waar oma Noor ook nog even naartoe kwam (omdat opa Snor in de buurt moest zijn voor zijn treinen). ’s Avonds heerlijk met z’n allen biefstuk gegeten bij Loetje in Overveen, altijd een succes. Zondag weet ik al niet meer, lekker geluierd waarschijnlijk en eind van de middag weer naar Waddinxveen, bij opa Herman en Liesbeth. Maandag geluncht bij Carolien, Rolf en Ties, altijd gezellig, want we gingen weer naar Zevenaar. De meiden gedropt bij opa en oma en wij naar Nijmegen, borrelen bij vrienden/ex-collega’s Maartje en Peter –erg gelachen- en eten met Casper, Sjoukje en Judith. Ook erg leuk, bij Koks & Ko, waar we al in geen eeuwen meer geweest waren. Zo onderhouden we onze contacten toch nog, het is wel veel werk, maar je krijgt er wel veel voor terug!! ’s Nachts mochten wij gelukkig gewoon naar hotel Roes in Zevenaar, waar we maar liefst twee nachten achter elkaar bleven slapen.

De volgende dag was het namelijk 31 december en moesten er natuurlijk inkopen gedaan worden. ’s Middags de meiden opgehaald en toen kwamen Marleen en Adriaan met Femke en Stan en vrienden nog even langs om te borrelen. Oudjaarsavond gezellig met spelletjes doorgebracht en om 00.00 uur natuurlijk knallen….! We hadden extra veel kindervuurwerk dit jaar, want die meiden zijn er helemaal dol op (nou ja, behalve Marit dan. Die een beetje gematigd). Maar Cato… die lust er wel pap van! Al haar zakken zaten vol met knalerwtjes, vuurpijlen, sterretjes, fonteinen, rotjes… alles vindt ze geweldig! Dat wordt nog wat… later.

Op Nieuwjaarsdag koffie gedronken en geluncht bij opa en oma Knippen en ’s avonds gegeten en geslapen bij opa Herman en Liesbeth. De dag erna geluncht bij Jacqueline en Marcus en hun kroost, heerlijke makreel uit Noordwijk! En ’s avonds gegeten bij Louise, Edwin en Joris, die ook in Leiderdorp wonen. Heel leuk om weer bij te kletsen en ze hadden heerlijk Indonesisch gekookt! We sliepen bij oma Noor en opa Snor en daar konden we de volgende dag nog een beetje relaxen. Eind van de middag naar Ouderkerk a/d Amstel, nog een keer bij Marion en Paul op bezoek. Ook heel leuk weer en ook heel lekker gegeten. Door naar Petri voor onze laatste nacht… pffff als je het zo leest word je d’r moe van! Maar het is niet anders als expat, de tijd is kort en de adressen veel. Maar we hebben ervan genoten, de meiden misschien nog wel het meest.

De laatste zaterdag nog snel bij de treinen van opa Snor gaan kijken (wel een gave treinbaan!) en de laatste inkopen gedaan. Om 19.00 uur moesten we op Schiphol de auto inleveren, maar dat werd een half uurtje later, omdat ik m’n IPhone bij Petri had laten liggen… Toch nog tijd om even in de lounge te zitten (en Roger om wat rolletjes filet americain in z’n zak te steken) en toen lekker terug naar huis. Waar, zoals ik begon, de weken weer voorbij vliegen en het gewone leven z’n gangetje gaat. Maar gelukkig niet voor lang: want het hotel voor onze skivakantie in de Sierra Nevada begin maart en de tickets voor Singapore/Jakarta/Bali in april zijn al geboekt. Joehoe!! Weer lekker mooie reisjes om naar uit te kijken!

Até a proxima!